سال گذشته سال بسیار خوبی برای بازار دارایی‌های رمزنگاری شده بوده است. قیمت بیت‌کوین (BTC) تقریباً دو برابر شده است و ارزش کل بازار رمز ارز از 750 میلیارد دلار به تقریباً 3 تریلیون دلار افزایش یافته است.

بیت‌کوین دلایل محکمی برای تقویت ارزش خود داشت. تحولات عمده‌ای از جمله این که السالوادور به عنوان اولین کشور، بیت‌کوین را به عنوان ارز رسمی اعلام کرد، و شرکت سازنده خودروهای الکتریکی تسلا متعلق به ایلان ماسک بزرگترین شرکتی شد که بیت‌کوین را به ترازنامه خود اضافه کرده است.

به طور مشابه، اتریوم (ETH) نیز با اجرای به روز رسانی EIP-1559 شاهد پیشرفت‌های صعودی عمده‌ای در سال جاری بود.برخی از تحلیلگران پایگاه اطلاعاتی cryptonews.com می‌گویند با این که سال 2021 سال خوبی برای بازار رمز ارز بود، اما آنها پیش‌بینی می‌کنند سال 2022 حتی از آن هم بهتر باشد. با این حال، طبق معمول، نظرات به شدت متفاوت است.

در این مقاله به سراغ تعدادی از بازیگران صنعت رمز ارز می‌رویم با پیش‌بینی آنها از قیمت بیت‌کوین و اتر در سال 2022 را از زبان خودشان بشنویم.

پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین در سال 2022

پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین در سال 2022
سال گذشته برای بیت‌کوین سال پر فراز و نشیبی بود. با این حال به علت این که شدت تغییرات مثبت بیت‌کوین خیلی زیاد بوده، بیشتر تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند ارزش بیت‌کوین در سال 2022 به روند صعودی ادامه دهد.

کیتل پترسون، مدیرعامل بیت‌کوین نروژ، می‌گوید: «پیش‌بینی من از بیت‌کوین در سال 2022 این است که نوسانات آن ادامه خواهد داشت. با این حال در بلند مدت، روند رشد بیت‌کوین صعودی خواهد بود و به طور متوسط از نظر ارزش کل بازار در سال بیش از دو برابر خواهد شد.»

کریپتو وولت: «من انتظار دارم در کوتاه مدت افزایش شدیدی داشته باشیم. در سال 2022 ممکن است شاهد بیت‌کوین 140 هزار دلاری یا بالاتر باشیم.»

با این حال، پترسن همچنین تاکید می‌کند که پیش‌بینی با هر دقتی غیرممکن است. زمانی که عوامل خارجی وارد عمل شوند، تحلیل تکنیکال به تنهایی کارساز نخواهد بود. عوامل و تأثیرات خارجی زیادی در بازی وجود دارند که تکیه بر تحلیل تکنیکال یا استناد به تجربه‌های قبلی برای پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین را دشوار می کنند.»

در همین حال، برناردو شوکمان، معاون ارشد بخش رمز ارز «بیت‌کوین ماینر» نیز نسبت به وضعیت پادشاه رمز ارزها در سال جدید خوشبین است. شوکمان قیمت بیت‌کوین در سال 2022 را اینطور پیش‌بینی می‌کند: «در سال 2021 تعداد زیادی شرکت استخراج بیت‌کوین در ایالات متحده تأسیس شدند.

این یعنی قیمت بیت‌کوین نمی‌تواند رشد نکند. پیش‌بینی من این است که در پایان سال 2022 قیمت بیت‌کوین به 250 هزار دلار می‌سد.» او می‌افزاید که ماینرهای جدید نه تنها هش‌ریت یا قدرت محاسباتی شبکه بیت‌کوین را افزایش می‌دهند، بلکه پس‌اندازکنندگان قوی بیت‌کوین نیز هستند.

شوکمان همچنین معتقد است: «آخرین، اما مهم‌ترین عامل کلیدی برای به حداکثر رساندن افزایش قیمت بیت‌کوین، پذیرش بیشتر استفاده از کیف پول‌های بیت‌کوین است که در رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر پیاده سازی شده‌اند. یک حرکت عالی برای استقبال عمومی از بیت‌کوین.»

در میان کارشناسانی که قیمت بیت‌کوین در سال 2022 را پیش‌بینی کرده‌اند جولیان لینیگر، مدیر عامل شرکت سوییسی ریلای که یک شرکت کارگزار بیت‌کوین است، خوش‌بین‌ترین شخص است: «افراد، شرکت‌ها و اکنون حتی کشورها بیشتر و بیشتر شروع به پذیرش بیت‌کوین کرده‌اند و تورم ارزهای فیات در حال افزایش است. نوسانات روزانه قیمت بیت‌کوین از صدها به ده‌ها هزار دلار رسید. در نهایت در سال 2022 به صدها هزار دلار خواهد رسید.»

قیمت ارزدیجیتال 2022

اگر پیش‌بینی مدیر عامل ریلای درست از آب درآید، سال 2022 رمز ارز شماره پروازی استثنایی را تجربه خواهد کرد: «من فکر می‌کنم سال 2022 سالی خواهد بود که هر بیت‌کوین به 500 هزار دلار می‌رسد!»

متیو هایلند تحلیل‌گر فنی مستقل و محبوب بیت‌کوین در اوایل نوامبر پیش‌بینی کرده بود که بیت‌کوین می‌تواند در ژانویه 2022 به 250 هزار دلار برسد. اگرچه این امر مستلزم افزایش بزرگ و سریع جایگاه فعلی بازار رمز ارز است.

هایلند هدف قیمتی بالای خود را این گونه توجیه می‌کند: «ما هنوز رضایتی که در سال 2017 تجربه کرده ایم را در چرخه فعلی بازار شاهد نبوده‌ایم.» هایلند درست قبل از شروع اصلاحات کاهشی در اواخر نوامبر، در توییتر نوشت: «پیش‌بینی می‌کنم که رضایت زمانی حاصل شود که بیت‌کوین به 100 هزار دلار برسد.»

در نهایت، سایمون پیترز، تحلیل‌گر رمز ارز در پلتفرم معاملاتی فارکس و کریپتو eToro، قیمت مشخصی ارائه نمی‌کند، اما با استناد به بازار صعودی در سال‌های 2013، 2017 و 2021 می‌گوید که ممکن است قبل از رسیدن به بالاترین قیمت، افزایش قیمت‌های بیشتری وجود داشته باشند.

پیش‌بینی قیمت اتریوم در سال 2022

پیش‌بینی قیمت اتریوم در سال 2022
در سال 2021 اتر نیز مانند بیت‌کوین صعود زیاد و سهم بالایی از بازار را تجربه کرده است. با این حال، دومین رمز ارز ارزشمند بازار، از بیت‌کوین فرارتر است و طبق گفته برخی از تحلیلگرانی که با آنها صحبت کرده‌ایم، پیش‌بینی آن نیز دشوارتر است. به همین دلیل، بیشتر آنها قیمت مشخصی را برای اتریوم پیش بینی نکرده‌اند.

پترسن از Kryptovault می‌گوید: «من جرأت نمی‌کنم پیش‌بینی کنم قیمت اتریوم در سال 2022 تا کجا پیش خواهد رفت. اتریوم حتی نوسان‌پذیرتر از بیت‌کوین خواهد بود. این امکان وجود دارد که اتر از بیت‌کوین بهتر عمل کند. اما مثل هر آلت‌کوین دیگری خطرات بیشتری در کمین آن هستند.»

در یادداشتی مشابه، سایمون پیترز، تحلیلگر رمزارز eToro معتقد است که اتر به دلیل ترکیبی از افزایش تقاضا و عرضه کمتر، می‌تواند قیمت‌های بالاتری داشته باشد. اگرچه او مایل به ارائه یک قیمت هدف ثابت نیست.

به گفته این تحلیلگر، تقاضا از سوی مؤسسات و سرمایه‌گذاران خُرد که به دنبال سرمایه‌گذاری‌های جایگزین هستند، همراه با «کاهش عرضه و کاهش سرعت اتر جدید در گردش» به دلیل به روز رسانی EIP-1559 می‌تواند منجر به «افزایش بالقوه قیمت» اتر شود.

برناردو شوکمان از از جمله افرادی است که جرأت می‌کند برای اتر قیمت پیش‌بینی کند. از نظر او رشد DeFi و روند کلی به سمت توکن سازی بیشتر، دارایی‌های مبتنی بر اتریوم را به بالاترین سطح در سال 2022 می‌رساند: «اتر به دلیل تعداد زیاد پروژه‌های DeFi و توکن‌سازی جدید که در اکوسیستم اتریوم در حال گسترش هستند به سمت 20 هزار دلار پیش می رود.»

قیمت ارزدیجیتال 2022

در نهایت، مایک مک‌گلون، استراتژیست ارشد بلومبرگ نیز پیش‌بینی نسبتا مبهمی برای اتریوم دارد. او در ماه نوامبر در گزارشی از بازار رمز ارز گفته است که به نظر می‌رسد اتریوم در مسیر ۵۰۰۰ دلار با پشتیبانی حدود ۴۰۰۰ دلار است. البته با یک بازه زمانی نامشخص. اتر در میان «کاهش عرضه» و «افزایش تقاضا» کشش بیشتری پیدا می‌کند.

در این مقاله نظرات برخی افراد مهم و تأثیرگذار بر صنعت رمز ارز را منعکس کردیم. اما همانطور که خود این افراد هم تأکید می‌کنند، هیچ پیش‌بینی دقیقی درباره‌ی بازار رمز ارز، قیمت بیت‌کوین، اتر و سایر رمز ارزها وجود ندارد و همه چیز با متغیرهای لحظه‌ای و گاهی پیش‌بینی نشده ممکن است به هم بریزد و تغییر کند.

هدف از بازنشر نظرات این تحلیل‌گران نه توصیه‌ای به خرید و سرمایه‌گذاری، بلکه ترسیم یک فضای حدودی از آن چیزی است که ممکن است در سال جدید در بازار رمز ارز رخ دهد.