بیت‌کوین از بدو تولدش در سال 2009 تا به امروز رشدی انفجاری را تجربه کرده است: به عنوان مثال از تابستان 2013 تا اوایل تابستان 2021 ارزش آن تقریبا 30 هزار درصد افزایش یافته است! با این که این مقدار رشد، خودش به اندازه‌ی کافی باور نکردنی هست اما برخی از تحلیلگران می‌گویند که ارزش بیت‌کوین حتی می‌تواند از این هم بیشتر شود زیرا ارزهای رمزپایه و فناوری بلاک‌چین که برگ برنده‌ی بازی رمز ارزهاست جریان اصلی‌تری پیداکرده‌اند و مردم بیش از گذشته به خرید و فروش ارزهای دیجیتال تمایل نشان داده‌اند.

با این وجود خرید و فروش بیت‌کوین و سایر رمز ارزها همیشه هم یک بازی دو سر برد بدون ریسک نیست. گرچه بیت‌کوین صعودهای زیادی را تجربه کرده است اما گاهی سقوط‌های ویران کننده هم داشته است. به عنوان مثال پس از رسیدن به بالاترین میزان در سال 2017، ارزش آن سقوط کرد و بعد تا سال 2020 در بهترین حالت به نصف آن مقدار برگشت. 

گرچه پیش‌بینی می‌شود رمز ارزها نقش مهمی در اقتصاد آینده داشته باشند اما هنوز خرید و فروش ارز دیجیتال یک سرمایه گذاری ناپایدار است. یک توئیت نامناسب از ایلان ماسک می‌تواند ارزش بیت‌کوین را کاهش دهد یا دوج‌کوین را رشد دهد. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند بیش از درصد کمی از سرمایه‌ی خود را در خرید و فروش رمز ارزها به جریان نیندازید.

در این مقاله همه آنچه نیاز دارید برای خرید و فروش رمز ارزها بدانید را توضیح داداه‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر اقدامی آن را تا پایان بخوانید تا با شناخت بیشتری وارد گود شوید.

چطور بیت‌کوین بخریم؟

خریدوفروش بیت‌کوین: چهار مرحله‌ی خرید

به طور خلاصه خرید بیت‌کوین و هر ارز دیجیتال دیگری چهار مرحله‌ی اصلی دارد:

  1. منبع خرید (صرافی رمز ارز) را انتخاب کنید؛
  2. نحوه‌ی پرداخت را تعیین کنید؛
  3. سفارش خود را ثبت کنید؛
  4. رمز ارز دریافت شده را در یک کیف پول امن ذخیره کنید.

 

صرافی رمزارز را انتخاب کنید

برای خرید بیت کوین یا هر ارز رمزنگاری شده دیگر، به یک صرافی رمز ارز نیاز دارید. صرافی رمز ارز جاییست که خریداران و فروشندگان رمز ارز معاملاتشان را آنجا انجام می‌دهند.

اگر در اینترنت جستجو کنید صرافی‌های آنلاین زیادی پیدا می‌کنید که رمز ارز خرید و فروش می‌کنند. کاملاً بدیهیست که قبل از انتخاب هر کدام از این صرافی‌ها باید خوب درباره‌ی آن تحقیق کنید، مطمئن شوید که به طور قانونی فعالیت می‌کند و اعتبار آن تأیید شده است.

انتخاب صرافی خرید ارز دیجیتال

در مورد نحوه‌ی پرداخت تصمیم بگیرید

پس از انتخاب صرافی رمز ارز و قبل از خرید ارز دیجیتال، باید حساب خود را تأمین مالی کنید. بسته به صرافی می‌توانید مبلغ لازم را از طریق نقل و انتقالات بانکی از یک حساب جاری یا پس انداز، حواله‌های الکترونیکی، کیف پول رمز ارز یا حتی کارت اعتباری تأمین کنید.

بعضی از صرافی‌های ارز دیجیتال در امریکا برای معاملات کارمزد نمی‌گیرند. برخی دیگر درصد مشخص و جزئی از مبلغ معامله را دریافت می‌کنند. حتی ممکن است معاملات مشمول مالیات شوند. باید از تمام قوانین مربوط به معامله رمز ارز آگاه باشید و کمتر خود را به بخت و اقبال بسپارید.

نحوه خرید بیت‌کوین

ثبت سفارش خرید

پس از تأمین اعتبار حساب، می‌توانید اولین سفارش خود را برای خرید بیت‌کوین ثبت کنید. بسته به پلتفرمی که استفاده می‌کنید ممکن است فقط با یک کلیک بتوانید معامله‌ی خود را انجام دهید. یا ممکن است مجبور شوید نماد علامت‌گذاری رمز ارز (مثلاً بیت‌کوین (BTC)) را وارد کنید. بعد باید مبلغی را که می‌خواهید سرمایه گذاری کنید وارد کنید.

وقتی معامله کامل شد شما سهمی از بیت‌کوین را در اختیار خواهید داشت. این بدان دلیل است که در حال حاضر برای خرید «یک بیت‌کوین» نیاز به سرمایه‌ نسبتاً زیادی است. به عنوان مثال اگر قیمت فعلی بیت کوین 38000 دلار باشد، و شما 1000 دلار بیت‌کوین بخرید، در واقع بیست و شش هزارم درصد بیت‌کوین خریده‌اید. بدیهیست که با سرمایه‌گذاری تدریجی در طول زمان می‌توانید سهم بیشتری را از آن خود کنید.

مراحل خرید ارز دیجیتال

یک ذخیره‌گاه مناسب برای رمزارز خود تهیه کنید

صرافی ارز دیجیتال مورد استفاده شما احتمالاً یا خودش کیف پول چند منظوره در اختیار شما قرار می‌دهد (با هزینه‌ی جدا از رقم معامله) یا یک شریک تأیید شده دارد که می‌توانید با خیال راحت رمز ارز خود را نزد آنها نگه دارید. با این حال بعضی از افراد راحت نیستند که ارز دیجیتال خود را در اتصال مدام با اینترنت قرار دهند. زیرا ممکن است توسط هکرها به راحتی سرقت شود.

اگر بالاترین سطح امنیت را می‌خواهید می‌توانید بیت‌کوین خود را در کیف پول آنلاین یا آفلاینی که خودتان انتخاب کرده‌اید ذخیره کنید. به خاطر داشته باشید که اگر رمز ارز را از صرافی خارج کنید ممکن است مجبور شوید هزینه برداشت کوچکی نیز پرداخت کنید. علاوه بر این اگر از کیف پول ارز دیجیتال استفاده می‌کنید، در صورت گم کردن کلید اختصاصی که به عنوان رمز عبور کیف پول شماست، ممکن است به طور دائم از دسترسی به رمز ارزهای خود محروم شوید. بسیاری از میلیونرهای بیت‌کوین به همین سادگی آینده‌ی خود را نابود کردند! 

خرید و نگه داری ارز دیجیتال

 

در نظر داشته باشید که بعضی کیف پول‌های ارز دیجیتال، مثل دونه، نه تنها بر اساس الگوریتم‌های امنیتی پیشرفته ساخته شده‌اند، بلکه طوری طراحی شده‌اند که هر کاربری می‌تواند به راحتی با محیط آن ارتباط برقرار کند، معامله انجام دهد و انواع رمز ارزهای خود را ذخیره و مدیریت کند. 

فروش بیت‌کوین

اگر تصمیم گرفتید رمز ارز خود را بفروشید می‌توانید از طریق صرافی خود سفارش فروش دهید، دقیقاً مثل همان موقع که رمز ارز خریدید. بیشتر صرافی‌های رمز ارز چندین نوع سفارش را ارائه می‌دهند. بنابراین شما می‌توانید تصمیم بگیرید که فقط در زمان رسیدن به قیمت مشخصی رمز ارزتان را بفروشید یا اینکه در همان زمانی که تصمیم به فروش گرفته‌اید. می‌توانید کل ارز دیجیتال یا فقط مقدار مشخصی را بفروشید. پس از فروش می‌توانید پول را به حساب بانکی خود منتقل کنید. 

آیا باید بیت‌کوین بخرید؟

هنگامی که قیمت بیت‌کوین سر به فلک می‌کشد سرمایه‌گذاری در آن بسیار وسوسه‌انگیز است. اگرچه این امکان وجود دارد که خرید در چنین شرایطی می‌تواند یک سرمایه‌گذاری سودآور باشد، اما باید محتاط باشید. کارشناسان توصیه می‌کنند درصد کمی از سرمایه خود را به بیت‌کوین اختصاص دهید.

خرید و فروش بیت‌کوین

اگر مطمئن نیستید که سرمایه گذاری در بیت کوین یا ارزهای رمزپایه دیگر ایده خوبی برای نیازهای شما است یا خیر، ملاقات با یک برنامه ریز مالی را در برنامه‌تان بگنجانید. او کسی است که می‌تواند به شما کمک کند بفهمید که ارزهای رمزپایه در استراتژی سرمایه گذاری شما کجا قرار دارند.