تا کنون بیشتر از چند هزار نوع رمز ارز به بازار معرفی شده است. از بیت‌کوین و اتریوم گرفته تا دوج‌کوین و تتر، از نام‌های بزرگ و موفق گرفته تا نام‌هایی که به ندرت از آنها چیزی شنیده‌ایم. در نگاه اول به نظر می‌رسد این تنوع در رمز ارزها می‌تواند اتفاق مثبتی باشد (که هست) اما مشکل از جایی شروع می‌شود که می‌خواهید برای اولین بار به طور واقعی وارد دنیای رمز ارزها شوید:

  • بهترین رمز ارز کدام است؟
  • کدام رمز ارزها پرطرفدارتر هستند؟
  • چطور رمز ارز برتری که ریسک سرمایه‌گذاری کمتری داشته باشد را بشناسیم؟

این سؤال‌ها ممکن است در ابتدای راه شما را بسیار خسته و سردرگم کنند. ولی نگران نباشید. ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم بهترین و پرطرفدارترین رمز ارزها را بشناسید، مشخصات و ویژگی‌های رمز ارزهای برتر را یاد بگیرید و در نهایت با توجه به واقعیت‌های ملموس موجود، درست‌ترین تصمیم را اتخاذ کنید.

بهترین و پرطرفدارترین رمزارز (تا تابستان 1400)

1. بیت کوین (BTC)
سقف بازار: بیش از 641 میلیارد دلار

بیت‌کوین (BTC) در سال 2009 توسط شخصی با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» ایجاد شده است. رونق بیت‌کوین آن را به جایگاه بهترین رمز ارزها رسانده به طوری که هنوز یک دهه از پیدایش ارزهای رمزپایه نگذشته، نام آن را معادل رمز ارز قرار می‌دهند. امروزه بدون شک بیت‌کوین پرطرفدارترین ارز دیجیتال جهان است.
مثل بسیاری از ارزهای رمزپایه، بیت‌کوین نیز با فناوری بلاک‌چین کار می‌کند. از آنجا که داده‌های ورودی به بلاک‌چین باید با حل یک معمای رمزنگاری شده، طی فرایندی به نام اثبات کار، تأیید شوند، بیت‌کوین تا کنون از کلاه‌برداری و سوء استفاده در امان مانده است.

top 10 cryptocurrencies 01 min

بعد از این که بیت‌کوین به سلبریتی رمز ارزها تبدیل شد قیمتش سر به فلک کشید! پنج سال پیش می‌توانستید یک بیت‌کوین را با حدود 500 دلار بخرید. در ژوئن 2021 قیمت یک بیت‌کوین به بیش از 32000 دلار رسید. این رشد حدود 6300 درصد است!

برترین رمزارزها: رمزارزهای پرطرفدار بعد از بیت‌کوین

2. اتریوم (ETH)
سقف بازار: بیش از 307 میلیارد دلار

برترین ارز دیجیتال اتریوم

اتریوم دومین ارز برتر و پرطرفدار سال 2021 است. اتریوم به عنوان یک ارز رمزپایه و یک پلتفرم بلاک‌چین به دلیل کاربردهای بالقوه مانند برنامه‌های هوشمندی که در صورت تحقق شرایط و رمزهای (NFT) به طور خودکار اجرا می‌شوند، مورد علاقه برنامه‌نویسان است.
این رمز ارز نیز رشد فوق العاده‌ای را تجربه کرده است. فقط در مدت پنج سال قیمت آن از حدود 11 دلار به بیش از 2500 دلار رسیده، تقریباً بیش از 22000 درصد!

3. تتر (USDT)
سقف بازار: بیش از 62 میلیارد دلار

برخلاف برخی دیگر از انواع ارزهای رمزپایه، تتر یک ارز پایدار است. به این معنی که ارزهای رایج مانند دلار آمریکا و یورو آن را پشتیبانی می‌کنند و از نظر فرضی مقداری برابر با یکی از آن واحدها دارد.

ارز دیجیتال برتر تتر

از نظر تئوری، این بدان معناست که ارزش تتر از سایر ارزهای رمزپایه باثبات‌تر است. به همین دلیل یکی از بهترین و پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال است. سرمایه گذارانی که نسبت به نوسانات شدید سایر رمز ارزها احتیاط می‌کنند به ارزهای پایدار مثل تتر تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

4. باینَنس (BNB)
سقف بازار: بیش از 56 میلیارد دلار

بایننس نوعی ارز رمزنگاری شده است که می‌توانید برای تجارت و پرداخت هزینه‌های Binance، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزنگاری در جهان‌، از آن استفاده کنید.

ارز دیجیتال برتر،بایننس کوین

از زمان راه اندازی آن در سال 2017، بایننس فقط در زمینه تسهیل معاملات در بستر صرافی بایننس گسترش یافته است. می‌توان از آن برای تجارت، پردازش پرداخت یا حتی رزرو خدمات در سفر استفاده کرد. بایننس همچنین می‌تواند با سایر رمز ارزها مثل اتریوم یا بیت‌کوین معامله یا مبادله شود.

قیمت بایننس در سال 2017 فقط 0.10 دلار بود. در ژوئن 2021 قیمت آن به بیش از 350 دلار رسیده است. تقریباً 350 هزار درصد رشد!

5. کاردانو (ADA)
سقف بازار: بیش از 51 میلیارد دلار

تنها کمی بعد از ورود به صحنه‌ی رمز ارز، کاردانو به خاطر روش اعتبارسنجی‌اش مورد توجه قرار گرفت. کاردانو این کار را با حذف مسائل و مشکلات مربوط به تراکنش‌ها که در بستر پلتفرم‌هایی مانند بیت‌کوین وجود دارد، انجام می‌دهد که به شکل چشمگیری زمان تراکنش را تسریع کرده و باعث کاهش مصرف انرژی و تأثیرات زیست محیطی می‌شود.
کاردانو همچنین مثل اتریوم قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز را که از ADA، ارز اصلی آن تأمین می‌شوند، فعال می‌کند.

ارز پرطرفدار کاردانو

رمز ارز کاردانو در مقایسه با سایر ارز‌های رمزنگاری شده رشد نسبتاً کمتری داشته است. در سال 2017 قیمت آن 0.02 دلار بود. در ژوئن 2021 قیمت آن به 1.50 دلار رسیده است. یعنی حدود 7400 درصد رشد داشته است.

6. دوج کوین (DOGE)
سقف بازار: بیش از 44 میلیارد دلار

دوج کوین به لطف افراد مشهور و میلیاردری مانند ایلان ماسک تبدیل به موضوع داغ امسال شده است. دوج کوین ابتدا در سال 2013 به عنوان یک شوخی مطرح شد. اما به لطف بعضی مجامع معروف و چهره‌های سرشناس خلاق، به سرعت به یک گزینه مهم در عرصه‌ی ارزهای دیجیتال تبدیل شد. برخلاف بسیاری از رمز ارزهای دیگر مثل بیت‌کوین، تعداد دوج کوین محدود نیست. در نتیجه با افزایش عرضه، ارزش آن کاهش پیدا می‌کند.

ارز پرطرفدار دوج کوین

در سال 2017 قیمت دوج کوین 0.0002 دلار بود. در ژوئن 2021 قیمت آن به 0.32 دلار رسیده است: 160 هزار درصد افزایش!

7. ایکس‌پی‌آر (XRP)
سقف بازار: بیش از 40 میلیارد دلار

XRP که توسط برخی از بنیانگذاران Ripple، یک شرکت پردازش فناوری دیجیتال و پرداخت، ایجاد شده است می‌تواند در همان شبکه مورد استفاده قرار بگیرد تا مبادله انواع ارز از جمله ارزهای رایج و سایر ارزهای رمزپایه اصلی را تسهیل کند.

در ابتدای سال 2017 قیمت آن 0.006 دلار بود. در ژوئن 2021 قیمت آن به 0.92 دلار رسید. یعنی 15233 درصد افزایش.

8. یو اس دی کوین (USDC)
سقف بازار: بیش از 23 میلیارد دلار

یو اس دی کوین نیز مانند تتر یک نوع ارز پایدار است. به این معنی که دلار آمریکا آن را پشتیبانی می‌کند و هدف آن حفظ نسبت یک به یک (یک یو اس دی کوین معادل یک دلار امریکا) است. یو اس دی کوین به وسیله‌ی اتریوم تأمین می‌شود و می‌توانید برای تکمیل معاملات جهانی از آن استفاده کنید.

9. پُلکادات (DOT)
سقف بازار: بیش از 21 میلیارد دلار

ارزهای رمزپایه ممکن است از هر تعداد زنجیره بلوکی (بلاک‌چین) استفاده کنند. پلکادات با ایجاد یک شبکه رمز ارز که زنجیره‌های مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند آنها را با هم ترکیب می‌نماید و باعث می‌شوند چند بلاک‌چین بتوانند با هم کار کنند. این ادغام ممکن است نحوه مدیریت ارزهای رمزپایه را تغییر دهد. از زمان معرفی پلکادات در سال 2020، این رمز ارز رشد چشمگیری داشته است. بین سپتامبر 2020 و ژوئن 2021 ارزش آن 615 درصد رشد کرد، از 2.93 دلار به 20.95 دلار.

10. یونی‌سواپ (UNI)
سقف بازار: بیش از 13 میلیارد دلار

یونی‌سواپ یک رمز ارز مبتنی بر اتریوم است که به وسیله‌ی آن پشتیبانی می‌شود. یک مبادله رمزنگاری غیرمتمرکز که از یک مدل نقدینگی خودکار برای تجارت استفاده می‌کند. این بدان معناست که هیچ تسهیل کننده مرکزی، مانند یک بانک یا دلال در مسیر معاملات وجود ندارد. درعوض یونی‌سواپ با قراردادهای هوشمند و منابع مشترک بر هم نهاده کار می‌کند. پلتفرم یونی‌سواپ متن باز (Open Source) است. بنابراین هر کسی می‌تواند از کدنویسی برای ایجاد مبادلات خود استفاده کند.

یونی‌سواپ در سال 2020 با قیمت 0.48 دلار معرفی شد. تا ژوئن 2021 قیمت آن به 24.60 دلار رسیده که رشد 5025 درصدی آن را نشان می‌دهد.

شما می‌توانید هر رمز ارزی را که دوست دارید انتخاب کنید اما هرگز از مشورت با یک شخص باتجربه در این زمینه بی‌نیاز نیستید.

ارز های دیجیتال برتر

همین حالا کیف پول رمز ارز خود را تهیه کنید.