تا قبل از همه‌گیری کووید-۱۹ صاحبان مشاغل برای استخدام افراد دست بالا می‌گرفتند و به نوعی بر سر آنها منت می‌گذاشتند تا استخدام‌شان کنند. بیماری کووید-۱۹ با وجود دردسرها و آسیب‌هایش چند اتفاق خوب را هم رقم زد.

از بازیابی حال خوب طبیعت در بیشتر نقاط دنیا و بازگشت چرخه‌های طبیعی به کارکرد خودشان که بگذریم، در حوزه‌ی روابط انسانی هم شاهد تغییرات مثبتی بوده‌ایم. بینشی که سال‌ها بود جا افتاده بود و وجود نیروی کار را امری بدیهی و کم‌ارزش تلقی می‌کرد با همه‌گیری کووید-۱۹دچار تحول شده است.

سال گذشته، شرکت‌ها مجبور شدند برای جذب نیروی کار خوب به تکاپو بیفتند. در ایالات متحده حدود ۱۱ میلیون شغل به نیروی کار احتیاج داشتند اما افراد بسیار کمی مایل به پذیرش آنها بودند.

بنابراین شرکت‌ها به این فکر افتادند که برای جذب استعدادها و مهارت‌ها، باید تغییرات اساسی ایجاد کنند. آنها دستمزدهای بالاتر، پاداش‌ها، دورکاری، مشاوره فردی و در مواردی تقبل هزینه‌های تحصیل را پیشنهاد کردند. با این وجود صندلی‌های شرکت‌ها خالی ماندند.

نوش‌داروی حقوق و دستمزد به رمزارز

اما به نظر می‌رسد بعضی از شرکت‌ها نوش‌دارو را یافته‌ باشند: پرداخت دستمزدها با بیت‌کوین و رمز ارز! در سال ۲۰۲۱، مفهوم دارایی‌های دیجیتال بسیار برجسته شد. تعداد پروژه‌های جدید مبتنی بر، یا مرتبط با، رمز ارز و افزایش باورنکردنی ارزش این طبقه دارایی، توجه جهان را به خود جلب کرد.

از نظر برخی افراد، خرید دارایی‌های دیجیتال به دلیل افزایش تورم، و سیاست‌های غیرشفاف دولت فدرال به عنوان پوششی در برابر دلار آمریکا صورت گرفته که ارزش آن در حال کاهش است. افراد دیگر، به ویژه جوانان، رمز ارز را به عنوان یک تجارت YOLO (فقط یک‌ بار زندگی می‌کنی) می‌دیدند که می‌تواند آنها را به سرعت ثروتمند کند.

به نظر می‌رسد با هزینه‌های بالای دانشگاه‌، قیمت‌ سرسام آور مسکن و نرخ تورم هشدار دهنده که قیمت همه چیز را در حال افزایش نشان می‌دهد، دارایی‌های دیجیتال تنها راه پیشرفت مالی باشند.

اگر به دلار آمریکا دستمزد دریافت می‌کنید، با افزایش تورم، ارزش چک حقوقی شما کاهش می‌یابد. داده های اخیر از اداره آمار کار نشان دهنده افزایش هزینه‌ها است. شاخص قیمت مصرف کننده در سپتامبر سال ۲۰۲۱ به میزان ۵/۴ درصد افزایش یافت.

این رشد به قدری سریع و بی‌رحمانه بود که دولت ایالات متحده خواستار افزایش تقریباً 6 درصدی مقرری هزینه زندگی برای افراد دارای تأمین اجتماعی شد. این نرخ، بزرگترین افزایش در چهار دهه‌ی گذشته بوده است.

واقعیت غم‌انگیز این است که اگر در سال ۲۰۲۱ افزایش حقوق قابل توجهی نداشته‌اید، چه تورم ثابت بماند چه صعودی باشد، شما عملاً کاهش درآمد داشته‌اید. این بدان معنا نیست که شرکت به شما دستمزد کمتری می‌دهد، بلکه به این معناست که قدرت خرید دستمزد شما ارزش گذشته را ندارد. قدرت خرید هر دلارتان کاهش می‌یابد و خرید همان محصولات در مقایسه با یک سال قبل به پول بیشتری نیاز دارد.

نشانه‌های مثبت پرداخت حقوق به رمز ارز
نشانه‌های مثبت پرداخت حقوق به رمزارز

نشانه‌های مثبتی از تغییر در پرداخت دستمزد به رمز ارز در حال ظهور هستند. «فرانسیس سوارز»، شهردار میامی، گفت که یک چک حقوقی «۱۰۰% بیت‌کوینی» خواهد گرفت. او به دولت پیشنهاد کرد این رویه را درباره‌ی همه‌ی کارمندانش اعمال کند. «اریک آدامز»، شهردار جدید شهر نیویورک، هم به طور مشابه اعلام کرد که به دنبال پرداخت حقوق کارمندان به بیت‌کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال است.

او می‌گوید سه حقوق اول خود را به بیت‌کوین دریافت خواهد کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، برخی چهره‌های ورزشی از جمله «راسل اوکونگ، اودل بکهام جونیور و ارون راجرز» همگی گفته‌اند که حداقل بخشی از حقوق و درآمدهای خود را به صورت رمز ارز دریافت خواهند کرد.

حقوق بیت‌کوین

با رواج سیستم دورکاری و افزایش تعداد کارمندانی که اکنون ممکن است در سراسر کشور یا حتی دنیا پخش باشند، شرکت‌ها به ارائه دهندگان خدمات شخص ثالث روی می‌آورند تا پرداخت‌ها، مالیات‌ها و پایبندی به مقررات را تسهیل کنند.

«الکس بو عزیز»، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل «دیل»، شرکتی که این امور را مدیریت می‌کند، حقوق کارمندان و پیمانکاران خود را با رمزارز می‌پردازد. دیل می‌تواند پرداخت‌ها را به حساب‌های بانکی، کیف پول‌ رمز ارز یا مستقیماً به خود شخص انجام دهد.

خطرات دریافت حقوق به بیت‌کوین

دریافت حقوق و دستمزد به رمز ارز در کنار ظاهر جذابش، خطرات و آسیب‌های خودش را نیز دارد. نوسان قیمت رمز ارزها و بی‌ثباتی بازار ممکن است یک ماه شما را کاملاً شکم‌سیر نگه دارد و ماه بعد درمانده رهایتان کند!

در سال ۲۰۲۱، قیمت بیت‌کوین تا ۶۷ هزار دلار رسید، به زیر ۳۰ هزار دلار سقوط کرد و سپس دوباره اوج گرفت. اتریوم در تاریخ ۱ دسامبر رکورد ۴۸۰۰ دلاری را تجربه کرد، اما با کاهش قیمت در بازه‌ی ۳۶۰۰ تا ۳۹۰۰ دلار مواجه شد. اگر شما در نقطه‌ی اوج این رمز ارزها حقوق گرفته بودید، مالیات بر درآمد شما بر اساس نرخ بالا محاسبه می‌شد و بعد با سقوط ارزش این رمز ارزها… بوم! نابود می‌شدید!

خطرات دریافت حقوق به بیت‌کوین

پرداخت حقوق نیروی کار از طریق بیت‌کوین و سایر دارایی‌های دیجیتالی، مانند بسیاری دیگر از جنبه‌های اکوسیستم رمز ارز و بلاک‌چین، هنوز وضعیت چندان شفافی ندارد. هیچ‌کس نمی‌تواند به طور قطعی ادعا کند این راهکار کاملاً بی‌نقص و البته تضمین‌کننده‌ی رسیدن به ثروت است.

اما واقعیتی که نمی‌توان آن را انکار کرد فراگیرتر شدن و رسمیت یافتن هرچه بیشتر رمز ارزهاست. همین عامل خودش می‌تواند قدم مثبتی در جهت ثبات و آرامش نسبی بازار باشد.

شاید افرادی که شدیداً به آینده رمز ارزها امید دارند، ریسک‌پذیر و ماجراجو هستند و یا چشم‌انداز بلند مدت دارند، از این که حقوقشان را به بیت‌کوین دریافت کنند بیشتر استقبال کنند. از نگاه آنها این کار می‌تواند یک مسیر هیجان‌انگیز جدید به سوی ثروت باشد.