آیا می‌دانید تفاوت ساده‌ی بین سرمایه‌گذاران موفق و ناموفق در ارزدیجیتال چیست؟
پاسخ: موفق‌ها شروع کردند!
وقتی می‌خواهید برای اولین بار در بیت‌کوین یا سایر ارزهای رمزپایه سرمایه‌گذاری کنید با سؤالات زیادی روبرو می‌شود:

  • آیا سرمایه‌گذاری در رمز ارز خوب است؟
  • بهترین روش سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال چیست؟
  • سرمایه‌گذاری آسان در رمز ارز چه شرایطی دارد؟
  • حداقل سرمایه برای خرید رمز ارز باید چقدر باشد؟

این سؤال‌ها می‌توانند شما را چنان گیج کنند که شروع نکرده بی‌خیال شوید!
مربی و مشاور سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال، R.R.H، در این مقاله تجربه‌ی خود را به اشتراک می‌گذارد و در مورد مقدار سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین مشاوره می‌دهد. همچنین راهنمایی می‌کند که حداقل خرید ارز دیجیتال باید چقدر باشد و سرمایه‌گذاری آسان در رمز ارز چه ویژگی‌هایی دارد.

توجه: این نوشته بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزپایه را یکسان در نظر می‌گیرد و هرجا به بیت‌کوین اشاره می‌کند منظور تمام انواع رمز ارزها هستند.

حداقل سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال چقدر است؟

بگذارید جواب آخر را همین اول به شما بدهم. شما می‌توانید حدود 5٪ تا 30٪ از سرمایه‌ی خود را در رمز ارز به جریان بیندازید. من 5٪ را بسیار ایمن و 30٪ را بسیار پر ریسک می‌دانم.

در نهایت تصمیم با خود شماست. اگرچه ارزیابی‌ شما به متغیرها و واقعیت‌های بازار بستگی دارد، اما به عوامل شخصی مانند تحمل ریسک و مقدار پولی که می‌توانید از دست بدهید نیز بستگی دارد.

حداقل سرمایه ارز دیجیتال

هنوز نگران تصمیم اشتباه هستید؟
اگر هنوز از سرمایه‌گذاری در اولین بیت‌کوین خود می‌ترسید این توصیه‌ها را دنبال کنید تا به شما کمک کنند بدون دردسر شروع کنید:

  1. حتی اگر شده سرمایه گذاری در رمز ارز را با 50‌ هزار تومان یا 30‌ هزار تومان آغاز کنید. به این ترتیب شروع خواهید کرد و به درک بهتری از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال خواهید رسید. همانطور که در ابتدای مقاله گفتم تفاوت سرمایه‌گذاران موفق و ناموفق در شروع کردن است. می‌توانید از هر یک میلیون تومان درآمد خود 30 تا 50 هزار تومان را به خرید رمز ارز اختصاص دهید. این الگو برای شروع بسیار کم هزینه و مطمئن است.
  2. بودجه‌تان را تقسیم کنید و سرمایه‌گذاری در رمز ارز را در طول زمان انجام دهید. 1 ماه، 3 ماه، 12 ماه… این کاملاً به نظر شما بستگی دارد. یادتان باشد همیشه این موضوع را مد نظر قرار دهید که در صورتی که چه مقدار از سرمایه‌تان را از دست بدهید سر از بیمارستان درنمی‌آورید! با تقسیم‌بندی و فاز بندی سرمایه از اشتباهات پرهزینه جلوگیری و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.
  3. به یاد داشته باشید که در آینده می‌توانید تصمیم خود را دوباره ارزیابی کنید.
  4. بهترین بستر را برای خرید بیت‌کوین انتخاب کنید. سایت‌ها و پلتفرم‌های زیادی بیت‌کوین عرضه می‌کنند. با تحقیق و مطالعه، می‌توانید از اعتبار آنها مطمئن شوید و اقدام کنید.

همین حالا اقدام کنید.

 

پنج عامل دخیل در خرید رمزارز و سرمایه‌گذاری آسان در ارزدیجیتال

عامل اول: آستانه‌ی تحمل ضرر

بازار رمز ارز بی‌ثبات است. بنابراین وقتی به این فکر می‌کنید که چقدر باید در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنید، به مبلغی فکر کنید که ممکن است کاملاً راحت از دست بدهید.
به این فکر کنید که چقدر می‌خواهید سرمایه گذاری کنید. این مقدار را تصور کنید و خود را در آینده ببینید: آیا با از دست دادن کامل سرمایه خود- مثلاً چند میلیون یا چند ده میلیون تومان- مشکلی نخواهید داشت؟ آیا خواب و خوراک خود را از دست می‌دهید؟ نکند به خودکشی فکر کنید؟!
اگر پاسخ به هر یک از این‌ها «بله» باشد باید مبلغی که در ذهن داشتید را کاهش دهید و دوباره همان سؤال‌ها را از خود بپرسید. اگر از پاسخ خود مطمئن نیستید از دوستان، خانواده یا افراد باتجربه‌تر کمک بگیرید.

مقدار سرمایه گذاری در بیت‌کوین

سرمایه گذارانی که بیش از حد سرمایه گذاری می کنند نیز وسوسه می شوند که «فروش وحشت» خود را با ضرر انجام دهند. فروش با ضرر گاهی اوقات می‌تواند تصمیم درستی باشد. اما فقط در صورتی که تصمیم منطقی باشد نه احساسی.
مبلغی که سرمایه‌گذاری می‌کنید را در حدی نگه دارید که بر دیدگاه شما از سرمایه‌گذاری‌تان تأثیر منفی نگذارد.

عامل دوم: آستانه‌ی تحمل سود

ممکن است این عامل در ابتدا خنده‌دار به نظر برسد. اما خوب به آن فکر کنید. اگر سرمایه‌گذاری‌تان در حدی باشد که با ضرر کردن، دچار به هم ریختگی عاطفی و روانی شوید، چه می‌شد اگر مبلغ سرمایه‌گذاری‌تان 20 برابر می‌بود؟

این اتفاق برای بسیاری از سرمایه گذاران در اواخر سال 2017 افتاد. آنها درست در اوج رونق بازار رمز ارز میلیونر شدند زیرا تصمیمی (اشتباه) گرفته بودند. آنها تمام پس انداز یک عمر خود را سرمایه‌گذاری کردند!

فکر می‌کنید آنها آنقدر منطقی بودند که بر حرص و طمع سود بیشتر غلبه کنند و به سود هنگفت خود قانع باشند؟ نه! وقتی در سال 2018 بازار رمز ارز سقوط کرد بیشتر آنها به همان نقطه‌ای که از آن شروع کرده بودند برگشتند. در نهایت فقط سرمایه گذاران منطقی از سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین و رمز ارزهای دیگر سود بردند.
بنابراین یک بار دیگر تأکید می‌کنم به مبلغی که قصد سرمایه‌گذاری دارید فکر کنید. اگر ارزش سرمایه‌تان در یک سال 20 برابر ارزش اولیه آن باشد چگونه رفتار خواهید کرد؟

آیا آپارتمان بزرگتری اجاره می‌کنید؟ یک ماشین فانتزی می‌خرید؟ آیا عاشق رمز ارزهای خود می‌شوید و آنها را تا زمان مرگ نگه می‌دارید؟

سود سرمایه گذاری ارز دیجیتال

به عنوان یادآوری پایانی، سرمایه‌گذاری به میزانی که دچار از هم گسیختگی احساسی و روانی نشوید کاملاً ضروری است. چه سود کنید چه نه، این کار از شما یک سرمایه‌گذار قاطع خواهد ساخت که با سقوط بازار، پول کمتری از دست می‌دهد و با رشد بازار سود بیشتری خواهد کرد.

عامل سوم: زمان‌بندی
شرط می‌بندم در زمان رونق قیمت بیت‌کوین، در مورد آن بیشتر شنیده باشید تا در زمان رکود آن. این به خاطر علاقه‌ی مردم و رسانه‌ها به تِرِندهای روز است.
ولی آیا می‌دانید مثل هر بازار دیگری، بازار ارزهای رمزپایه نیز از چرخه‌های تکرار شونده‌ تبعیت می‌کند؟ این چرخه‌های بازار اغلب 1 تا 2 سال طول می‌کشند. ابتدا قیمت‌ها به سرعت افزایش می‌یابند و حباب ایجاد می‌کنند. بعد حباب‌هابزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند و در نهایت… می‌ترکند.
به همین دلیل زمان‌بندی در ارزهای رمزپایه بسیار مهم است. این عامل می‌تواند ماجراجویی شما در جهان ارزهای دیجیتال و نوع نگاهتان را کاملاً تغییر دهد.

در نتیجه هنگام تصمیم‌گیری درباره میزان سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین به موقعیت فعلی چرخه‌های بازار خیلی توجه کنید. هرچه از نظر قیمت و زمان به بالاترین سطح بازار نزدیک‌تر باشید، باید مقدار کمتری سرمایه‌گذاری کنید. از طرف دیگر اگر قیمت فعلی 5000 دلار است و بالاترین قیمت آن دو سال پیش 20 هزار دلار بود، الان بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین است.

منظورم را اشتباه برداشت نکنید. حتی اگر در میانه موج افزایش قیمت قرار داشته باشیم، سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزپایه ایده‌ی بدی نیست. زیرا باعث می‌شود سرانجام سرمایه‌گذاری خود را شروع کنید. زمان بندی فقط باید «رویکرد ورود شما را تغییر دهد» و مقداری را که در ابتدا در ذهن داشتید کم یا زیاد کند.

زمان سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

عامل چهارم: تغییر عقیده
هیچ‌وقت ندیده‌ام که هیچ سرمایه‌گذار رمز ارزی بگوید «من فلان مقدار در رمز ارز سرمایه‌گذاری می‌کنم» و روی حرف خود بایستد. مردم به طور طبیعی ذهنیت خود را تغییر می‌دهند. به خصوص وقتی با بازاری روبرو می‌شوند که پویا و مدام در حال تغییر و تحول است.
بنابراین قبل از این‌ که در مورد مقدار سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال تصمیم نهایی را بگیرید جای تغییر نظر در آینده را باز بگذارید. ساده‌ترین کار در این زمینه تقسیم سرمایه‌تان در طول زمان است. مبلغی را که در ذهن دارید تنظیم کنید و ظرف 3 ، 6 یا 12 ماه آینده آن را سرمایه گذاری کنید.

فرض کنید می‌خواهید 12 میلیون ریال (1 میلیون و دویست هزار تومان) در 12 ماه آینده سرمایه‌گذاری کنید. اما بازار در حال حاضر به بالاترین حد خود رسیده است. به جای سرمایه گذاری 100 هزار تومان در هر ماه می‌توانید مبلغ را برای شروع با 40 هزار تومان در ماه تنظیم کنید و برای جبران خسارت در هنگام کاهش قیمت‌ها، سرمایه گذاری بیشتری انجام دهید.

عامل پنجم: تنوع طلبی!
تنوع طلبی عاملی است که هر سرمایه‌گذار باتجربه‌ای از آن استفاده می‌کند تا کمتر خود را به بخت و اقبال بسپارد. متنوع سازی بدان معناست که شما نه تنها در ارزهای رمزپایه سرمایه‌گذاری می‌کنید بلکه سرمایه‌ی خود را در زمینه‌های گوناگون مثل املاک و مستغلات، سهام، طلا و… وارد می‌کنید.
در کل همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد ارزهای رمزپایه قرار ندهید. سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مثل بازی رولت است: برنده می‌شوید، برنده می‌شوید و باز برنده می‌شوید. اما اگر ببازید همه چیز را یک‌جا باخته‌اید!

تنوع در سرمایه گذاری ارز دیجیتال

کم‌ترین میزان خرید ارزدیجیتال باید چقدر باشد؟

برای شروع سرمایه‌گذار در ارزهای دیجیتال قانونی به نام حداقل وجود ندارد. تنها محدودیتی که وجود دارد توسط پلتفرمی که برای شروع سرمایه‌گذاری و خرید آسان بیت‌کوین از آن استفاده می‌کنید تعیین می‌شود. مثلاً اگر از پلتفرم دونه استفاده کنید با 30 هزار تومان می‌توانید شروع کنید.

با این حال هنگام خرید دقت داشته باشید از آنجا که صرافی‌ها برای تبدیل و معامله، هزینه‌ای کسر می‌کنند مقدار بسیار کم بیت‌کوین خیلی برای شما به صرفه نیست.

در مجموع، من توصیه می‌کنم با حداقل 50 هزار تومان سرمایه گذاری کنید و در عین حال تمام مواردی که گفتم را یا دقت و حوصله بخوانید و به ذهن بسپارید. قرار است این کسب و کار کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد نه آنچه که هست را از بین ببرد. پس هوشیار باشید.