آیا شما از آن دسته افرادی هستید که با شنیدن نام ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین یا اتریوم، کنجکاو می‌شوید چه خبر است و آیا دوستانتان دارند در سرمایه‌گذاری‌ای سود می‌کنند که شما از آن بی‌خبرید؟ یا جزو افرادی هستید که در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اید و سعی می‌کنید با به روز رسانی اطلاعات خود و ابزارهای جدیدتر، سود بیشتری را از سرمایه‌گذاری خود به دست بیاورید؟ فرقی نمی‌کند شما جزو کدام دسته هستید. چه یک سرمایه گذار حرفه‌ای ارز دیجیتال باشید و چه یک کاربر جدید که تازه می‌خواهد شروع کند، کیف پول ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که باید آن را بشناسید و در فرایند سرمایه گذاری خود از قابلیت‌های آن بهره ببرید.

نقش پول: از پیدایش تا والت ارزدیجیتال

در تاریخ بشر پول همواره یکی از سه رکن اساسی در ایجاد تمدن و توسعه‌ی جوامع انسانی بوده است. با پیشرفت انسان، شکل پول تغییر کرده اما کارکرد آن همواره ثابت بوده است. یوال نوح هراری در کتاب پول می‌نویسد: «کار پول تبدیل ماده به ذهن است.» شاید این فرمول هزاران سال برقرار بود تا اینکه ارز دیجیتال از راه رسید و این قاعده را بر هم زد.
ارز دیجیتال و مفاهیم وابسته به آن مثل کیف پول ارز دیجیتال (یا والِت ارز دیجیتال) خبر از آینده‌ای کاملاً متفاوت می‌دهند. ارزهای دیجیتالی بر اقتصاد، سیاست و روابط بین المللی تأثیر می‌گذارند و این تأثیر به زندگی مردم عادی وارد می‌شود. درست مثل سه دهه پیش که هنوز اینترنت به خانه‌ها راه نیافته بود اما امروز تقریباً هیچ خانه‌ای نیست که برای یک خرید ساده یا انجام تکالیف مدرسه‌ی بچه‌ها به اینترنت نیاز نداشته باشد.
در این مقاله به معرفی و توضیح مفهوم کیف پول ارز دیجیتال می‌پردازیم. اگر می‌خواهید بدانید کیف پول ارز دیجیتال چیست، اگر وقتی که دوستان و آشنایانتان در بیت‌کوین، اتریوم و… سرمایه‌گذاری و درباره‌ی کیف پول ارز دیجیتال خود صحبت می‌کنند کنجکاوی‌تان تحریک می‌شود، اگر مشتاقید بدانید بهترین والت‌های ارز دیجیتال کدام هستند و در یک کلام، اگر می‌خواهید به استقبال آینده بروید، پیشنهاد می‌کنیم با این نوشتار همراه باشید.

والت ارز دیجیتال
مفهوم کیف‌ پول ارزدیجیتال

قبل از هر چیز باید بدانید که کیف پول ارز دیجیتال یک برنامه است. مثل هزاران برنامه‌ی دیگری که شما بر روی گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ خود نصب و از آنها استفاده می‌کنید. این برنامه که به آن والِت ارز دیجیتال نیز گفته می‌شود (والت در زبان انگلیسی به معنی کیف پول است) به کاربران رمز ارز اجازه می‌دهد دارایی‌های دیجیتالی خود را ذخیره و بازیابی کنند.
بیایید پول معمولی را در نظر بگیریم. چرا شما از کیف پول برای نگه‌داری اسکناس‌ها و تراول چک‌های خود استفاده می‌کنید؟ به این دلیل که آنها را در جایی امن و مطمئن نگه دارید. والت ارز دیجیتال دقیقاً همین کار را برای دارندگان رمز ارز انجام می‌دهد. هنگامی که شخصی ارز دیجیتالی مثل بیت‌کوین دارد می‌تواند آن را در کیف پول ارز دیجیتال ذخیره و از همانجا برای انجام معاملات خود از آن استفاده کند.
گفتیم کیف پول ارز دیجیتالی یک برنامه‌ی هوشمند است. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تجربه‌ی لمس کردن برایتان مهم است می‌توانید یک دستگاه فیزیکی که برنامه کیف پول ارز دیجیتال را اجرا می‌کند نیز بخرید تا تجربه‌ی خوشایندتری از کار کردن با والت رمز ارز خود داشته باشید.

کیف پول رمز ارز چیست؟
کیف پول ارزدیجیتال چگونه کار می‌کند؟

اولین کیف پول ارز دیجیتال در سال ۲۰۰۹ به وسیله‌ی «ساتوشی ناکوموتو»، طراح و معرف پروتکل بیت‌کوین، منتشر شد. بیت‌کوین محبوب‌ترین و پرکاربردترین ارز دیجیتال است. امروز ارزهای دیجیتالی دیگری با استفاده از فناوری بلاک‌چِین بیت‌کوین ظهور کرده‌اند که هر کدام از آنها را می‌توان در کیف پول ارز دیجیتال ذخیره کرد. کیف پول ارز دیجیتال می‌تواند چندین رمز ارز را در خود جای دهد.
هنگامی که می‌خواهید ارز دیجیتال دریافت کنید، چه با خرید از صرافی، چه به عنوان هدیه یا درآمد، کیف پول ارز دیجیتال شما یک آدرس رمزنگاری شده‌ی منحصر به فرد تولید می‌کند و شما این آدرس را به فرستنده‌ی ارز دیجیتال می‌دهید.
ممکن است فرایند ذخیره‌ی رمز ارز در والت ارز دیجیتال شبیه انتقال فایل‌های معمولی روی یک درایو USB به نظر برسد. اما در واقع اطلاعات ذخیره شده در کیف پول ارز دیجیتال فقط به محل پول شما در بلاک‌چین اشاره دارد. بلاک‌چین یک تکنولوژی پیشرفته است که مثل یک دفتر عمومی ثبت و تأیید معاملات ارز دیجیتال عمل می‌کند.
پرداخت از کیف پول ارز دیجیتال نیز ساده است. فقط کافیست کد QR فروشنده را اسکن و یا مقدار مشخصی رمز ارز را به آدرس عمومی او منتقل کنید.

یک مثال ساده از نحوه‌ی کار با کیف پول ارزدیجیتال

بیایید برویم به سرزمین میانی در «ارباب حلقه‌ها». فرض کنیم «فرودو بگینز» می‌خواهد برای تولد ۱۱۲ سالگی «عمو بیلبو» پول هدیه کند. او تصمیم می‌گیرد به جای پول معمولی، بیت‌کوین که ارزش افزوده‌ی بیشتری دارد بفرستد. بیلبو در موبایل خود برنامه‌ی کیف پول ارز دیجیتال دارد. او آدرس عمومی کیف پول رمز ارز خود را از طریق تلگرام برای فرودو می‌فرستد. در روز موعود، فرودو یک بیت‌کوین به آدرس عمومی بیلبو می‌فرستد. هنگامی که این تراکنش در بلاک‌چین تأیید شد، بیلبو مالک بیت‌کوین می‌شود. مدتی بعد بیلبو می‌خواهد از «گاندولف ایرلاین» یک پرواز به «گاندور» رزرو کند. آژانس مسافرتی گاندولف، بیت‌کوین می‌پذیرد. در نتیجه بیلبو مبلغ مشخصی از کیف پول ارز دیجیتال خود را به آدرس کیف پول آژانس مسافرتی انتقال می‌دهد و در ازای آن بلیت هواپیما دریافت می‌کند.

محدودیت‌های کیف پول ارزدیجیتال و راه‌کارها

کیف پول ارز دیجیتال محدودیت‌هایی دارد. بخشی از این محدودیت‌ها به پیشرفت فناوری مربوط می‌شود که در این مورد کاری نمی‌شود کرد به جز انتظار برای رسیدن به فناوری پیشرفته‌تر. به عنوان مثال هنوز معامله و خرید و فروش از طریق ارز دیجیتال در فضای کسب و کار (حتی در سطح جهانی) جا نیفتاده و استفاده از آنها بیشتر ماهیت سرمایه گذاری و پس انداز دارد. اما بعضی محدودیت‌ها به رابطه‌ی بین کاربر و کیف پول برمی‌گردد. کار کردن با والت دیجیتال برای خیلی از افراد مشکل به نظر می‌رسد. اغلب افراد فکر می‌کنند باید دانش و تخصص خاصی در زمینه ارز دیجیتال داشته باشند. عده‌ای هم تصور می‌کنند سرمایه‌ی کافی برای شروع ندارند.
خبر خوب این که همه والت‌های دیجیتال نیاز به تخصص مالی یا سرمایه‌ی زیاد ندارند. به عنوان نمونه، کیف پول ارز دیجیتال دونه یک والت دیجیتال است که عمداً طوری طراحی شده که علاوه بر دارا بودن مزایای والت‌های دیجیتال مثل امنیت و پشتیبانی از ارزهای گوناگون، ابزاری مناسب و راحت در دست افرادی باشد که تازه می‌خواهند در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنند. رابط کاربری اصولی و طراحی ساده و جذاب این برنامه یک تجربه‌ی خوشایند برای کاربر رقم می‌زند. به نحوی که کاربر برای کار کردن با آن اصلاً ناراحتی یا سردرگمی نمی‌کند. ضمن این که برای استفاده از آن اصلاً به سرمایه‌ی بالا نیاز نیست.

کاربرد کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول ارزدیجیتال

قبل از ارائه‌ی فهرست بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال نگاهی به دو نوع کیف پول تعریف شده بیندازیم: کیف پول ارز دیجیتال Hot و Cold. در یک تعریف ساده، کیف پول Hot قابلیت اتصال به اینترنت را دارد. در نتیجه تمام عملیات دریافت، پرداخت و ذخیره‌ی رمز ارز می‌تواند به صورت آنلاین انجام شود. ریسک این نوع کیف پول این است که می‌تواند توسط هکرها یا سارقان اینترنتی مورد دستبرد قرار گیرد. کیف پول Cold به صورت آفلاین کار می‌کند. در نتیجه از خطر هکرها و دزدی‌های اینترنتی به دور است اما بعضی از قابلیت‌های کیف پول آنلاین را نخواهد داشت.

بهترین کیف پول‌های ارزدیجیتال در سال ۲۰۲۱

کاربرانی که می‌خواهند با خیال راحت در بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتالی دیگری سرمایه گذاری کنند می‌توانند از فهرستی که در ادامه می‌آید به عنوان راهنما استفاده نمایند. برخی از این کیف پول‌ها دارای ویژگی‌های بیشتری نسبت به بقیه هستند، از جمله توانایی ذخیره چند نوع ارز به طور هم‌زمان و همچنین اقدامات امنیتی پیشرفته‌تر. این فهرست ترتیب خاصی ندارد به جز این که کیف پول‌های Hot اول آمده‌اند. اما این به معنای بهتر بودن کیف پول Hot نیست. فعلاً شما می‌توانید کیف پول Hot را به عنوان روشی که ریسک بیشتری برای انجام سریع معاملات دارد در نظر بگیرید و کیف پول Cold را به عنوان گزینه‌ای ایمن‌تر برای ذخیره‌سازی بلند مدت. در نهایت توصیه‌ی کارشناسی این است که پیش از هرگونه اقدامی، کاملاً این مفاهیم را یاد بگیرید و از تجربه و مشورت افراد آگاه‌تر نیز استفاده کنید.

انولع کیف پول ارز دیجیتال

بهترین کیف پول ارز دیجیتال:
برای مبتدیان: Exodus
برای کاربران با تجربه (فقط بیت‌کوین): Electrum
برای کاربران موبایل: Trust Wallet
بهترین کیف پول سخت افزاری: Ledger Nano X
برای چندین ارز دیجیتال: Trezor Model T

فهرست بالا با بررسی و آزمایش تعداد زیادی کیف پول ارز دیجیتال و بر اساس عواملی مانند امنیت، هزینه‌ها و نظر کاربران تهیه شده است. بدیهیست که امنیت یک فاکتور بسیار مهم به شمار می‌رود. بنابراین استفاده از یک کیف پول مناسب و دارای پروتکل‌های امنیتی بسیار مهم است.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال
یک ضرب المثل یونانی می‌گوید جامعه‌ی خردمند جامعه‌ایست که پیرمردهایش دانه‌ای را می‌کارند که می‌دانند در سایه‌ی درختش نخواهند خوابید. اما با والت دیجیتال دونه، همه می‌توانند دانه‌ای بکارند و با خیال راحت در سایه‌ی درخت تناور آن بیارامند.

جهان در قرن ۲۱ به سمت و سویی کاملاً متفاوت از آنچه انسان تا کنون تجربه کرده می‌رود. «شاید این آخرین باری باشد که قطار پیشرفت انسانی ایستگاهی به نام انسان خردمند را ترک می‌کند. کسانی که از این قطار جا بمانند ممکن است دیگر هرگز فرصت رسیدن به آن را پیدا نکنند.» (یوال نوح هراری، انسان خداگونه)
ارزهای دیجیتال و تمام مفاهیم و اقدامات مرتبط با آنها یکی از جنبه‌های زندگی متفاوت ما در آینده‌ای هستند که تقریباً شروع شده است. با توجه به سرعت پیشرفت دنیای ما می‌شود گفت زود هم دیر است. در نتیجه استفاده از ابزارهایی مثل والت دیجیتال دونه که هم به تخصص و دانش خاصی نیاز ندارد، هم تجربه‌ی کاربری دلچسب و خوشایندی دارد و هم با هر میزان سرمایه‌ای قابل استفاده است، اولین کاری است که باید برای به ثمر نشستن درخت تنومند آرامش آینده خود انجام دهیم.