بیت‌کوین، این «پول اینترنتی مرموز»، طی ۸ سال گذشته محبوبیت خود را به طور مداوم افزایش داده است و هنوز هم پادشاه بی چون و چرای ارزهای رمزپایه است.

در حالی که برخی افراد به طور فعالانه روی بیت‌کوین سرمایه گذاری کرده و بعضی معاملات روزانه را با استفاده از آن انجام می‌دهند، افراد زیادی هم هستند که هنوز خرید بیت‌کوین را شروع نکرده‌اند و برنامه‌ای برای این کار ندارند.

این افراد هنوز قدرت ارزهای رمزپایه را ندیده‌اند! ممکن است اطلاع از آمار بیت‌کوین و دانستن واقعیت‌هایی درباره‌ی این گل سرسبد دنیای رمز ارزها به شما کمک کند تا بهتر آن را بشناسید و درباره‌ی سرمایه‌گذاری در آن تصمیم بگیرید.

۹ واقعیت جالب بیت‌کوین که باید بدانید

شاید یکی از دلایلی که مردم از سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین خودداری می‌کنند این باشد که اطلاعات کافی در مورد آن ندارند. بسیار خب، یکی از مأموریت‌های ما در «دونه» این است که واقعیت‌های بیت‌کوین را یک جا گرد آورده و تقدیمتان کنیم تا بهتر این رمز ارز مهم را بشناسید.

پقبل از پرداختن به ۹ واقعیت جالب درباره‌ی بیت‌کوین (که احتمالاً آنها را نمی‌دانید) لازم است یادآوری کنم مطالب و اطلاعات درباره‌ی اصطلاحات بیت‌کوین، آمار بیت‌کوین و واقعیت‌های مربوط به آن بسیار زیاد هستند.

این مقاله به واقعیت‌های کاربردی بیت‌کوین می‌پردازد. اما شما می‌توانید در مقالات دیگر دونه، اطلاعات فنی‌تر و تخصصی‌تری درباره‌ی بیت‌کوین به دست آورید.

می‌خواهید وارد بازار شگفت‌انگیز رمز ارزها شوید؟ از اینجا شروع کنید.

در ادامه به ۹ واقعیت جالبی که باید در مورد بیت‌کوین بدانید می‌پردازیم.

۱. پیتزای ۴۰۰ میلیون دلاری!

آیا می دانید چرا روز ۲۲ ماه می به عنوان روز «پیتزای بیت‌کوینی» جشن گرفته می‌شود؟ اولین بیت‌کوین‌هایی که استخراج شدند از نظر اقتصادی ارزش چندانی نداشتند. پولی که نتوان با آن کالا یا خدمات واقعی خرید به چه دردی می‌توانست بخورد؟

در ۲۲ ماه می سال ۲۰۱۰ برای اولین بار یک کالای واقعی با بیت‌کوین خریداری شد و اولین واقعیت جالب درباره‌ی بیت‌کوین را در تاریخ این پول جدید رقم زد.

در آن سال، شخصی به نام لازلو هانیه، مهندسی اهل فلوریدا، که توانسته بود با حل معادلات پیچیده، مقدار زیادی بیت‌کوین از بلاک‌چین جایزه بگیرد، یک پیام در گروه‌ها و فروم‌هایی که در آنها عضو بود فرستاد:«آیا کسی حاضر است در ازای ۱۰ هزار بیت‌کوین، برای من یک پیتزا بخرد؟!»

هدف لازلو این بود که ببیند آیا می‌تواند با این همه پول مجازی، چیزی واقعی برای خودش بخرد یا نه. این کار برای لازلو یک آزمایش بود و انتظار نداشت چنین درخواستی پاسخ مثبت دریافت کند.

زیرا در آن زمان تعداد افرادی که می‌دانستند بیت‌کوین چیست بسیار اندک بود و همان افراد اندک نیز نمی‌دانستند بیت‌کوین به چه دردی می‌خورد و چگونه می‌شود آن را با یک کالای واقعی مبادله کرد. مدتی بعد زنگ در خانه‌ی لازلو به صدا درآمد و او در کمال ناباوری دو عدد پیتزایی که یکی از کاربران برای او فرستاده بود را تحویل‌ گرفت.

بعد از برطرف شدن شوک اولیه، لازلو ۱۰ هزار بیت‌کوین (۴۱ دلار) برای شخصی که برایش پیتزا خریده بود فرستاد. به این ترتیب قدم بزرگی در تحول اقتصاد آینده برداشته شد: خرید یک کالای واقعی با استفاده از پولی که وجود خارجی نداشت!

نقش پیتزای لازلو هانیه در آینده‌ی اقتصاد بشر، چیزی شبیه اولین گام آرمسترانگ بر روی ماه است که باعث تحولات جدی‌ای در عرصه‌ی علم شد.

پیتزا میلیون دلاری

درباره‌ی آمار بیت‌کوین اطلاعات موثق می‌خواهید؟ چه واقعیتی از این گویاتر که پیتزای لازلو هانیه، امروز بیش از ۳۲۰ میلیون دلار ارزش دارد؟!

۲. این که چه کسی بیت‌کوین را اختراع کرد یک راز است!

بله درست است! مخترع بیت‌کوین هنوز (و شاید تا ابد) ناشناخته است. از زمان پیدایش بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ گمانه زنی‌های گوناگونی درباره‌ی این که پدر بیت‌کوین کیست صورت گرفته است.

در اوراق سفید بیت‌کوین یک نام مستعار به چشم می‌خورد: «ساتوشی ناکاموتو». فردی که هویتش هرگز فراتر از یک نام در اینترنت نبوده و هیچ نام و نشانی از او در دنیای واقعی یافت نشده است!

در ماه می ۲۰۱۶ فردی به نام کریگ رایت که یک کارآفرین استرالیایی بود ادعا کرد که او بیت‌کوین را اختراع کرده است. ادعایی که تنها چیزی را که ثابت کرد این بود که آقای رایت یک کلاه‌بردار است و نه مخترع! زیرا با همکاری همسرش بیت‌کوین عده‌ی زیادی از افراد را از چنگشان درآورد.

مخترع بیت‌کوین

شرلوک‌ هولمزهای فضای مجازی که عاشق حل معما هستند نظریه‌ی دیگری را درباره‌ی خالق بیت‌کوین مطرح می‌کنند. آنها معتقدند ساتوشی ناکاموتو ترکیب نام‌ غول‌های پیشگام در عرصه‌ی فناوری یعنی سامسونگ، توشیبا، ناکامیچی و موتورولا است.

«ساتوشی ناکاموتو»:
سامسونگ و توشیبا: ساتوشی
ناکامیچی و موتورولا: ناکاموتو

افسانه‌سرایی درباره‌ی خالق بیت‌کوین منجر به اظهارنظرهایی مانند «بیت‌کوین یک ترفند پانزی است» شده است. با وجود شایعاتی از این دست، رشد بیت‌کوین در طول سال‌هایی که از پیدایش آن می‌گذرد هرگز متوقف نشده است.

هدف بیت‌کوین این است که یک روش غیر متمرکز برای مبادله‌ی پول باشد. بنابراین چنین گمنامی‌ای برای سلامتی پلتفرم آن بسیار طبیعی و لازم است.

در ۲۶ آوریل ۲۰۱۱ ساتوشی ناکاموتو، نام مرموزی که از درون سایه‌ها اولین رمز ارز موفق جهان را اختراع کرده بود در ایمیلی اعلام کرد که دیگر قصد ندارد کار روی بیت‌کوین را ادامه دهد و دوباره ناپدید شد.

از آن تاریخ به بعد کسی از ناکاموتو خبر ندارد و یک میلیون عدد بیت‌کوینی که او برای اولین بار از سیستم استخراج کرده بود در کیف پول ارز دیجیتال او دست نخورده باقی مانده است. بیت‌کوین‌های ناکوموتو امروز حدود ۳۲ میلیارد دلار ارزش دارند!

۳. بیت‌کوین هم قابل ردیابی است و هم قابل ردیابی نیست!

هنگام انجام معامله با بیت‌کوین، نام یا هویت شما به هیچ وجه در هیچ فرم و پایگاه‌ داده‌ای ثبت نمی‌شود. تنها یک آدرس عمومی از شما در دسترس است. (چیزی شبیه آدرس ایمیل که آن را در اختیار دیگران قرار می‌دهید تا با شما در ارتباط باشند.) به این ترتیب هویت شما قابل ردیابی نیست.

امّا…

بلاک‌چین بیت‌کوین یک دفتر ثبت دائمی و محتویات آن کاملاً شفاف است. اگر کسی آدرس عمومی بیت‌کوین شما را بداند، می‌تواند ببیند که در این لحظه چه تعداد بیت‌کوین دارید و یا چه معامله‌هایی انجام داده‌‌اید.

همین ویژگی بود که باعث شد FBI بتواند مالک سایت جاده‌ی ابریشم را گیر بیندازد.

قابلیت ردیابی بیت‌‌کوین

کاربران بیت‌کوین می‌توانند آدرس عمومی یا IP خود را با استفاده از سرویس‌هایی مثل Bitmixer.io یا VPN امن و غیر قابل مشاهده نگه دارند. البته این کار فقط ردیابی را دشوارتر می‌کند. امّا آن را غیر ممکن نمی‌کند.

۴. اگر کلید شخصی بیت‌کوین خود را گم کنید دیگر به بیت‌کوین خود دسترسی نخواهید داشت.

در نوامبر سال ۲۰۱۳ جیمز هاوِلز که یک خوره‌ی IT بود وقتی داشت میز کار خود را تمیز می‌کرد یک هارد دیسک قدیمی را دور انداخت. مدتی بعد او در خبرها خواند که یک مرد نروژی که سال‌ها پیش تعدادی بیت‌کوین با قیمت بسیار پایین خریده بود میلیونر شد.

جیمز به یاد آورد که خودش نیز حدود سه سال پیش ۷۵۰۰ بیت‌کوین استخراج کرده بود. تنها کاری که او باید برای میلیونر شدن انجام می‌داد این بود که با کلید شخصی‌اش به سراغ بیت‌کوین‌هایش برود.

او خیلی جستجو کرد. اما کلید شخصی‌اش را پیدا نکرد تا این که واقعیت وحشتناکی را به یاد آورد! کلید شخصی‌اش را روی همان هارد دیسکی ذخیره کرده بود که چند وقت پیش آن را دور انداخته بود! امروز ارزش بیت‌کوین‌های از دست رفته‌ی جیمز چیزی حدود 240 میلیون دلار است!

کلید شخصی بیت‌کوین

بدون کلید خصوصی، رمز ارز برای همیشه از بین می‌رود و هیچ کس نمی‌تواند هیچ‌گونه دسترسی به آنها پیدا کند. تخمین زده می‌شود که تا کنون چیزی حدود 25٪ از کل بیت‌کوین‌های موجود برای همیشه از بین رفته‌ باشند.

۵. بیت کوین روی درختان رشد نمی‌کند!

تنها کسی که فکر می‌کرد پول می‌تواند به مقدار فراوان روی شاخ و برگ درختان تولید شود پینوکیو بود! گرچه کسی نمی‌تواند بیت‌کوین را لمس، احساس یا چاپ کند، اما بیت‌کوین هم مثل پول واقعی، روی درخت رشد نمی‌کند.

بیت کوین در شبکه بلاک‌چین استخراج می‌شود و وقتی ماینرها با موفقیت آن را استخراج می‌کنند می‌توان گفت بیت‌کوین عملاً موجودیت پیدا کرده‌است.

استخراج بیت‌کوین

در حال حاضر، قدرت استخراج شبکه‌ی بیت‌کوین ۳۰۰ برابر بیشتر از مجموع قدرت پردازش ۵ ابر رایانه برتر جهان است.

۶. فقط ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد.

عرضه بیت کوین محدود است. فقط ۲۱ میلیون بیت‌کوین در شبکه وجود دارد.

21 میلیون بیت‌کوین

در حال حاضر ۱۶/۳ میلیون بیت‌کوین از این ۲۱ میلیون بیت‌کوین استخراج و معامله شده است. آخرین بیت‌کوین در سال ۲۱۴۰ استخراج خواهد شد. پس از آن هیچ بیت‌کوین جدیدی قابل استخراج نیست.

۷. می توانید با بیت کوین چیزهای زیادی بخرید.

همیشه این سؤال برای کاربران وجود داشته که با بیت‌کوین چه چیزهایی می‌توان خرید. اما با توجه به شرایط امروز بازار به نظر می‌رسد سوال درست‌تر باید این باشد: «چه چیزی را نمی‌توان با بیت‌کوین خرید؟» آنچه در ادامه خواهید دید تنها تعدادی از کالاها و خدمات ارائه شده در ازای پرداخت بیت‌کوین (در ایالات متحده) هستند.

  • قهوه‌ی استارباکس
  • اقلام تشییع جنازه در آمریکا
  • سفر فضایی با Virgin Galactic
  • سفارش غذا از رستوران‌های گوناگون
  • تجارت الکترونیکی با Purse.io
  • رزرو پرواز
  • اتومبیل تسلا

خرید با بیت‌کوین

8- از سال ۲۰۰۸ ارزش بیت‌کوین به طور مداوم رشد کرده است (به استثنای یک سال)

سال قیمت در ابتدای سال (دلار) قیمت در پایان سال (دلار) درصد رشد
2010 0.0015 0.31 20566%
2011 0.31 6.18 1893.5%
2012 6.18 13.44 117.5%
2013 13.44 751 5487.8%
2015 285 435.7 52.8%
2016 435.7 952.5 118.5%
2017 952.5 2586 171.57%

تنها در سال ۲۰۱۴ قیمت بیت‌کوین به شدت سقوط کرد و متحمل ضرر ۶۲ درصدی برای سرمایه گذاران شد. دلیل اصلی آن هک شدن صرافی ارز دیجیتال MtGox بود که باعث شد قیمت بیت‌کوین از ۷۵۱ دلار به ۲۸۵ دلار کاهش یابد.

رشد بیت‌کوین

بعد از آن اتفاق ترس از هک شدن بلاک‌چین سرمایه‌گذاران را فرا گرفت. اما بعد معلوم شد مشکل از بلاک‌چین نبوده بلکه خود MtGox چند ایراد مهلک و حفره‌ی قابل نفوذ در سیستمش داشته است.

به جز سال ۲۰۱۴ قیمت بیت‌کوین سال به سال به طور پیوسته افزایش یافته است.

۹. بیت کوین را نمی‌توان ممنوع کرد

به دلیل ماهیت بیت‌کوین، دائماً در مورد «ممنوعیت» آن صحبت می‌شود. این خصومت با بیت‌کوین به این دلیل است که خارج از سیستم بانکی سنتی عمل می‌کند. در نتیجه بانک‌ها و دولت‌ها دیگر مثل قبل نمی‌توانند دست در جیب مردم کنند و سهم (نامشروع) خود را از پول افراد جامعه بردارند.

با وجود تمام تهدیدهایی که بانک‌ها با حمایت حکومت‌ها بر علیه بیت‌کوین اعلام می‌کنند، طراحی اساسی بیت‌کوین به گونه‌ای است که نمی‌توان آن را ممنوع کرد. تا زمانی که یک اتصال اینترنتی و یک کیف پول بیت‌کوین داشته باشید می‌توانید با خیال راحت به کسب و کار بیت‌کوین بپردازید.

تا کنون بسیاری از کشورها، مثل بنگلادش، بولیوی، تایلند و ویتنام، سعی‌کرده‌اند بیت‌کوین را ممنوع کنند. اما در مقابل کشورهای دیگری هم هستند که بیت‌کوین را به عنوان یک سند قانونی معرفی کرده و آن را به رسمیت شناخته‌اند. استرالیا، روسیه، ژاپن و ونزوئلا از آن جمله‌اند.

ممنوعیت بیت‌‌کوین

برخی از کشورها نیز مانند هند و حتی ایالات متحده آمریکا، هنوز سیاست روشنی در مورد ارزهای رمزپایه اتخاذ نکرده‌اند.

تجربه‌ی دولت‌های مختلف نشان داده است که نمی‌توان بیت‌کوین را فقط به این دلیل که ساختار سنتی قدرت مالی را تهدید می‌کند ممنوع کرد یا آن را به کلی نادیده گرفت. واقعاً زیبا نیست؟!

بسیاری بیت‌کوین را انقلابی‌ترین موفقیت قرن بیست و یکم پس از اینترنت می‌دانند. ارزهای رمزنگاری شده‌ی زیادی پس از بیت‌کوین آمده و رفته‌اند. برخی خود را «رقیب بیت‌کوین» خواندند در حالی که برخی هم مکمل بیت‌کوین بودند. این واقعیت‌ها نشان می‌دهند که بیت‌کوین و بلاک‌چین آمده‌اند که بمانند.