دستیابی به آزادی مالی برای بسیاری از افراد یک هدف است. به طور کلی آزادی مالی به این معنی است که پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و پول نقد کافی برای سبک زندگی مورد نظر خود و خانواده‌تان را داشته باشید. البته اندوخته‌ای برای بازنشستگی و شغلی امن که در سایه‌ی آن درآمد مشخصی کسب کنید نیز در آزادی مالی تعریف می‌شوند.

متأسفانه در واقعیت، بسیاری از افراد در رسیدن به آزادی مالی شکست می‌خورند و کمرشان زیر بار بدهی‌های فزاینده، شرایط اضطراری مالی، هزینه‌های بی رویه و سایر مسائلی که آنها را از رسیدن به اهدافشان باز می‌دارد، خم می‌شود. علاوه بر این‌ها رویدادهای غیرمنتظره‌ای مانند طوفان، زلزله یا بیماری‌های همه‌گیر همیشه در کمین هستند و هر لحظه ممکن است تمام نقشه‌ها را نقش بر آب کنند.

همه‌ی این‌ها برای شما آشنا هستند، درست است؟ این مشکلات تقریباً برای همه اتفاق می‌افتند. ما در این مقاله 10 عادت که می‌توانند در رسیدن به آزادی مالی و اهدافتان به شما کمک کند را بررسی کرده‌ایم. با دانستن و عمل کردن به این موارد مسیر خود را برای غلبه بر مشکلات مالی‌تان هموارتر کنید.

آزادی مالی در یک نگاه

  • اهداف زندگی خود را چه بزرگ، چه کوچک، چه مالی و چه سبک زندگی، به طور دقیق تعیین کنید و طرحی برای دستیابی به آن‌ها ایجاد نمایید.
  • بودجه‌ای برای پوشش تمام نیازهای مالی خود در نظر بگیرید و به آن پایبند باشید.

ازادی مالی

  • اقساط، بدهی و دیون معوقه خود را به‌طور کامل پرداخت کنید. تا حد ممکن بدهی نداشته باشید.
  • عادت پس‌انداز را در خود تقویت کنید.
  • مراقب وسایل خودتان باشید، زیرا نگه‌داری ارزان تر از تعویض است. اما مهم‌تر از آن، مراقب خودتان باشید و سالم بمانید.

10 گام تا رسیدن به آزادی مالی

حالا وقت آن است که گام به گام تا رسیدن به رستگاری مالی پیش بروید. فقط لحظه‌ای خود را در حالتی تصور کنید که به اهداف خود رسیده‌اید. چه احساسی دارید؟ فراموش نکنید که درباره‌ی جملات پوچ و بی‌خاصیت انگیزشی صحبت نمی‌کنیم.

قرار نیست شما را در خلسه‌ی جملات انگیزشی فرو ببریم و از واقعیت‌ها دور نگه داریم. بلکه کاملاً برعکس، می‌خواهیم درباره‌ی تمرین‌هایی عملی که اتفاقاً عادت کردن به بعضی از آنها خالی از زحمت نیست صحبت کنیم. مهارت مدیریت پول از راه آموزش و تمرین به دست می‌آید نه ورد و جادو! بیایید شروع کنیم.

1. اهداف زندگی خود را تعیین کنید

آزادی مالی برای شما چیست؟ داشتن یک ذهنیت کلی یا ایده‌هایی مبهم اصلاً کمکی نمی‌کنند. بنویسید که چقدر باید در حساب بانکی خود داشته باشید، سبک زندگی مطلوبتان شامل چه مواردی است، و در چه سنی باید به آن دست یابید. هرچه اهداف شما دقیق‌تر باشد، احتمال دستیابی به آنها بیشتر است.

در مرحله بعد، تا سن کنونی خود به عقب بشمارید و در فواصل زمانی معین، امتیازات مالی ایجاد کنید. همه را به طور منظم یادداشت کنید و برگه هدف را در همان ابتدای صحافی مالی خود قرار دهید.

هدف ازادی مالی

نکته: ممکن است آنچه درباره‌ی تعیین اهداف گفتیم مشابه آن چیزی باشد که در کتاب‌ها یا جلسات انگیزشی در ازای دریافت مبالغ هنگفت، و قرار دادن شما در خلسه‌ی جملات هیجان‌انگیز و امیدبخش، به شما گفته شده است. اما یادتان باشد که اولاً نویسندگان و سخنرانان انگیزشی برای باورپذیرتر کردن دروغ‌هایشان، از هر زمینه‌ی ممکن مطالبی را سرقت می‌کنند.

از فیزیک کوانتوم و پزشکی گرفته تا مدیریت و اقتصاد. ثانیاً آنچه شما را به اهدافتان می‌رساند هیجانات آنی و درخواست از مفهوم مبهم و بی‌اساسی به نام کائنات نیست. شما با آموزش و عمل می‌توانید موفق شوید. نه با جذب یا هیجانات کاذب.

2. بودجه‌ای مشخص کنید

تهیه بودجه ماهانه خانوار و پایبندی به آن بهترین راه برای مدیریت درآمدتان است. شما با این کار تمام خرج‌هایتان را رصد می‌کنید. همچنین بودجه بندی یک روال منظم است که اهداف شما را تقویت می‌کند و اراده‌ی شما را در برابر وسوسه ولخرجی قوت می‌بخشد.

3. برنامه‌ای مشخص برای تسویه‌ی بدهی‌ها داشته باشید

قسط، وام و بدهی برای آزادی مالی سم هستند. برای پرداخت بدهی‌های خود یک برنامه‌ی منظم و منطقی ترتیب دهید. مثلاً اگر از دوستتان پول قرض گرفته‌اید هر ماه مبلغ مشخصی را کنار بگذارید و آن را نادیده بگیرید و پس از دو یا سه ماه، پول او را به طور کامل و یک جا برگردانید.

درباره‌ی وام‌های مسکن، ازدواج، دانشجویی و… که طرف شما بانک است، قسط هر ماه را به عنوان یکی از هزینه‌های ثابت خود در نظر بگیرید و حتماً آن را کنار بگذارید. پرداخت یک قسط در ماه بهتر از پرداخت 2 قسط یا بیشتر است. هرگز بدهی این ماه را به امید ماه بعد به تعویق نیندازید. شما هرگز مطمئن نخواهید بود شرایط ماه بعد از الان بدتر نباشد.

ازادی مالی

4. همین حالا سرمایه گذاری را شروع کنید

هیچ سرمایه‌گذاری‌ای بدون خطر نیست. مثلاً سرمایه‌گذاری در بازار سهام. اما از نظر تاریخی هیچ راهی بهتر از سرمایه گذاری برای رشد پول شما وجود نداشته است. جادوی بهره مرکب به افزایش تصاعدی آن در طول زمان کمک می‌کند. اما برای دستیابی به رشد معنادار و ملموس به زمان زیادی نیاز دارید.

نکته- یک مثال از بهره مرکب جهت فهم بهتر، بیمه عمر است.

یادتان باشد دستیابی به آزادی مالی در تلاطم بدهی‌های فزاینده، هزینه‌های جاری، مسائل پزشکی و هزینه‌های غیرمترقبه ممکن است بیش از حد دشوار به نظر برسد. باید با انضباط و برنامه ریزی دقیق حرکت کنید.

5. بهترین قیمت‌ها را جستجو کنید

این کار حتی زمانی که اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های فروش به این راحتی در دسترس نبودند هم توصیه می‌شد. به لطف فروشگاه‌های اینترنتی امکان مقایسه‌ی قیمت‌ها و حتی محاسبه‌ی هزینه‌های جانبی مثل حمل و نقل و… را دارید. نکته‌ی جالب این است که حتی اگر شما بعد از جستجوی اینترنتی بخواهید خرید خود را حضوری انجام دهید چون از قیمت‌ها اطلاع دارید می‌توانید در عامله دست بالا را بگیرید و حتی چانه بزنید تا تخفیف بگیرید.

سرمایه گذاری مالی

6. آموزش مداوم

تا می‌توانید درباره‌ی مسائل مالی، مدیریت منابع فردی مثل زمان و سلامتی کتاب بخوانید، پادکست گوش کنید و مطالب مفید و سازنده یاد بگیرید. شما هرگز از آموختن ضرر نمی‌کنید. همچنین آموزش هیچگاه تمام نمی‌شود. همیشه یک مطلب جدید برای یادگرفتن وجود دارد.

7. تعمیر و نگهداری مناسب
مراقبت خوب از اموال باعث می‌شود همه دارایی‌های شما، از ماشین و تلویزیون گرفته تا کفش و لباس، دوام بیشتری داشته باشند. از آنجایی که هزینه نگه‌داری کسری از هزینه جایگزینی است، مراقبت از اموالتان یک راه مدیریت سرمایه است که نباید از آن غافل شوید.

نکته- تفاوت بین چیزهایی که می‌خواهید و چیزهایی که نیاز دارید را متوجه شوید.

8. کمتر از توان خود زندگی کنید
تسلط بر یک سبک زندگی مقرون به صرفه، با داشتن طرز فکر یک زندگی کامل با کمترین هزینه، چندان سخت نیست. در واقع، بسیاری از افراد ثروتمند این عادت را پیدا کرده بودند که قبل از رسیدن به ثروت، کمتر از توان خود زندگی کنند.

منظور این نیست که سبک زندگی فقیرانه را در پیش بگیرید. درک تمایز بین چیزهایی که نیاز دارید و چیزهایی که می‌خواهید، یک عادت مفید مالی است که حتماً باید در آن به استادی برسید.

9. مشاوره مالی بگیرید
به هیچ وجه منظور این نیست که اگر پسر عمو یا خاله‌تان در بورس به سود رسید شما رمز موفقیتش را بخواهید و مطابق او رفتار کنید. شما می‌توانید از افرادی که واقعاً در امور مالی تجربه و دانش بالایی دارند کمک بگیرید. مشاور در دو زمینه بیش از سایر زمینه‌ها می‌تواند به شما کمک کند: در مواجهه با یک چالش مالی و در هنگام سرمایه‌گذاری. این مورد دوم برای موقعی است که شما با رعایت نکات قبلی صاحب سرمایه بیشتری شده‌اید.

10. مراقب سلامتی خود باشید

نکته شماره‌ی 7 در مورد خودتان نیز صدق می‌کند. با مراجعه منظم به پزشک و دندانپزشک، روی سلامتی خودتان سرمایه‌گذاری کنید و توصیه‌های بهداشتی را در مورد مشکلاتی که با آن مواجه می‌شوید، پیگیری نمایید. بسیاری از مشکلات را می‌توان با تغییراتی در سبک زندگی مانند ورزش بیشتر و رژیم غذایی سالم برطرف کرد. سرمایه‌گذاری روی سلامتی‌تان مهم‌ترین سرمایه‌گذاری شماست.

رسیدن به ازادی مالی

کلام آخر
قرار نیست این 10 مرحله همه مشکلات مالی شما را حل کنند. اما به شما کمک می‌کنند تا عادت‌های سالم‌تری را در سبک زندگی مالی و شخصی خود ایجاد کنید. عادت‌هایی که در صورت استمرار می‌توانند شما را در مسیر آزادی مالی قرار دهند.