علاقه‌ی انسان به سرمایه‌گذاری و به دست آوردن سود بیشتر به قبل از اختراع پول برمی‌گردد. شاید تا حالا به این نکته‌ی ظریف توجه نکرده بودید اما بررسی سبک زندگی انسان‌ها در اوایل عصر کشاورزی (حدود 12 تا 10 هزار سال پیش) و حتی قبل از آن این نکته را تایید می‌کند.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که سرمایه‌گذاری یکی از قدیمی‌ترین فعالیت‌های مورد علاقه‌ی بشر بوده که امروزه از یک علاقه‌مندی به یک ضرورت تبدیل شده است.

در عصر کشاورزی زمین و چهارپایان سرمایه محسوب می‌شدند پس طبیعی است که در عصر دیجیتال و گردش آزاد اطلاعات، سرمایه گذاری مطمئن و با ریسک معقول بر مبنای ابزارها و امکانات دیجیتالی انجام گیرد.

یکی از مهم‌ترین این ابزارها ارزهای دیجیتالی یا همان رمز ارزها هستند. این مقاله به بررسی دلایل سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال می‌پردازد و مزایا، خطرات، بایدها و نبایدهای این نوع سرمایه گذاری را بررسی می‌کند.

سرمایه گذاری در رمز ارزها
سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

خیلی از کاربران و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال معتقدند که سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال ممکن است به زودی طبقه‌ی جدیدی از میلیونرهای ارز دیجیتال (یا میلیاردرها) را در جامعه به وجود بیاورد.

ممکن است این سؤال برای کسانی که هنوز در فضای ارز دیجیتال سرمایه گذاری نکرده‌اند به وجود بیاید که اصلاً چرا باید چنین سرمایه‌گذاری‌ای انجام دهند. آیا دلایل قانع کننده‌ای برای شروع این فعالیت وجود دارد؟

قبل از پاسخ به این سؤال‌ها و نیز هر اقدامی جهت سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، اصول اولیه کار با رمز ارزها را بررسی می‌کنیم.

  • بسیاری از کاربران و کارشناسان، ارز دیجیتال را به عنوان یک فناوری تحول آفرین توصیف می‌کنند که می‌تواند در صنایع و کسب و کارهای بسیاری انقلاب ایجاد کند.
  • رمز ارز را نمی‌توان چاپ یا ضبط کرد. بنابراین سرمایه‌گذاری و پس انداز ارز دیجیتال پشتوانه‌ی اعتباری ارزشمندی برای دارنده‌ی آن فراهم می‌کند.
  • در حال حاضر ارزهای دیجیتال ماهیت پس‌انداز و پشتوانه دارند و هنوز نتوانسته‌اند جای پول رایج را در سامانه‌ی گسترده‌ی تبادلات مالی تجارت جهانی یا کسب و کارهای محلی بگیرند.
  • پروتکل‌های امنیتی پیچیده‌ای وجود دارند که حتماً باید قبل از خرید ارز دیجیتال، آنها را با دقت مطالعه و رعایت کنید.

ارزدیجیتال به عنوان یک فناوری تحول آفرین

زیربنای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، فناوری «بلاک‌چِین» است. بلاک‌چین را موتور محرک پنهان تعداد زیادی از صنایع- حمل و نقل، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بانک‌داری، بهداشت و درمان و…- توصیف می‌کنند.

با حذف واسطه‌ها و بازیگران اصلی که در شکل سنتی صنایع و کسب و کارها نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند، فناوری دفتر توزیع- نوعی پایگاه داده‌های گسترده در فضای اینترنت- می‌تواند انواع جدیدی از فعالیت‌های اقتصادی را که قبلاً امکان پذیر نبود ممکن کند.

این پتانسیل، به افرادی که به آینده ارزهای دیجیتال اعتقاد دارند انگیزه‌ای قوی برای سرمایه گذاری می‌بخشد. کاربرانی که به این آینده اعتقاد دارند، سرمایه گذاری در ارز دیجیتال در سایه‌ی پیشرفت تکنولوژی را راهی برای کسب سود بالا می‌دانند.

فناوری رمز ارزها

ارزدیجیتال به عنوان یک منبع ارزشمند با ثبات و غیر قابل سانسور

یکی دیگر از دلایل مهم سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، تمایل به ایجاد پشتوانه‌ای ارزشمند، قابل اعتماد و طولانی مدت است. برخلاف وجه رایج، اکثر ارزهای دیجیتال به الگوریتم‌های ریاضی محدود هستند. این امر باعث می‌شود که هیچ نهاد سیاسی یا دولتی نتواند به واسطه‌ی ابزارهای کنترل‌کننده‌ای مثل تورم از ارزش آنها بکاهد.

علاوه بر این به دلیل ماهیت رمزنگاری ارزهای دیجیتال، هیچ سازمان دولتی نمی‌تواند بدون همکاری صاحب ارز، آنها را ضبط یا توقیف کند یا بر آنها مالیات وضع نماید.

این ویژگی، ارز دیجیتال را برای افرادی که نگران تورم، ورشکستگی بانک‌ها یا سایر سناریوهای فاجعه‌بار اقتصادی هستند، به گزینه‌ای جذاب تبدیل می‌کند.

به عنوان مثالی ویژه بیت کوین را در نظر بگیرید. بیت کوین به دلیل خاصیت ضد تورم و ضد سانسور، توجه‌ها را به خود جلب کرده و باعث شده طرفداران و کاربران رمز ارز آن را با لقب «طلای دیجیتال» توصیف کنند.

دولت‌ها نمی‌توانند از موجودی بیت کوین شما با خبر شوند و بر سرمایه‌ی شما مالیات ببندند. بانک‌ها هم به اطلاعات مالی شما و میزان اندوخته‌تان دسترسی ندارند. همه چیز در کنترل خودتان است و تبادلات مالی و تراکنش‌ها فقط در بلاک‌چین ثبت و ضبط می‌شوند.

ارزدیجیتال، ارزش ذاتی یا حباب توهم؟

در حالی که بسیاری از طرفداران ارز دیجیتال معتقدند که ارز دیجیتال می‌تواند بخشی از زندگی روزمره شود، بازار رمز ارزها هنوز تحت الشعاع معاملات سود محور قرار دارد.

مطالعات مربوط به فعالیت بلاک‌چین نشان می‌دهد که هنوز خرید و فروش رمز ارزها بیشتر در صرافی‌ها صورت می‌گیرد (نه در خرید و فروش روزمره) – و فعالیت اقتصادی صرافی‌ها در زمینه‌ی ارز دیجیتال بسیار بیشتر از معاملات و خرید و فروش‌های عادی است. افراد سرشناسی مثل وارن بافت و بیل گیتس که هنوز خیلی به ارز دیجیتال خوشبین نیستند نسبت به حباب احتمالی رمز ارز هشدار داده‌اند.

البته فقط ارزهای دیجیتال نیستند که ممکن است افراد را قربانی خیالبافی‌های غیر واقعی و ذوق و شوق غیر منطقی کنند. خیلی از سهام و دارایی‌های دیگر مثل سهام فناوری، سهام فلزات گرانبها و… نیز به خاطر اشتیاق نسنجیده و میل به سود بیشتر مالکان خود، پایان بدی را برای آنها رقم زده‌اند.

به عنوان یک فناوری جدید، برخی رفتارهای سوداگرانه در فضای ارزهای دیجیتال دور از ذهن نیست. به ویژه این که فناوری بلاک‌چین در حال پیمودن مسیر رسیدن به بلوغ و پختگی است. با این حال سرمایه گذاران تازه وارد نباید اسیر دام‌های روانی‌ای مثل رفتار گله‌ای، ترس از دست دادن یا «نظریه‌ی احمق بزرگ‌تر» شوند.

این موضوع بسیار اهمیت دارد و تفاوت بین ریسک پذیری سنجیده و ریسک پذیری احمقانه را تعریف می‌کند. (ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺍﺣﻤق بزرگ‌تر ﯾﮏ ﻧﻈﺮﯾﻪ در ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﺍﺳﺖ که ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ آن، قیمت یک کالا یا سهام نه بر اساس ارزش ذاتی آن، بلکه بر اساس انتظارات غیر منطقی بازار تعیین می‌شود. در واقع همزمان با تب کردن بازار، ﺍﮔﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬﺍﺭﯼ سهامی ﺭﺍ ﺣﺘﯽ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﻗﯿﻤﺖ واقعی آن بخرد بعداً ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ قیمت بالاتر ﺑﻔﺮﻭﺷﺪ ﭼﻮﻥ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﮐﺴﯽ ‏(ﺍحمق‌تر) ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺍﺳﺖ ﻣﺒﻠﻎ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ.)

سرقت، کلاه‌برداری و خسارت‌های دیگر

یکی از جنبه‌های چشم‌گیر و منحصر به فرد کار با ارز دیجیتال مشارکت قابل توجه کاربر است. از آنجا که ارز دیجیتال به یک واسطه‌ی مرکزی وابسته نیست، بر عهده‌ی کاربر است که کلیدهای رمزنگاری که آدرس رمز ارزها را در بلاک‌چین کنترل می‌کند را به شکلی امن ذخیره کند.

سرمایه گذارانی که در فضای ارز دیجیتال گشت و گذار می‌کنند باید توجه داشته باشند که رعایت اقدامات امنیتی ویژه‌ای کاملاً ضروری است. حتی این اقدامات ممکن است به اندازه کافی از دارایی آنها در برابر هکرهایی که به طور مداوم روش‌های خود را اصلاح می‌کنند، محافظت نکند.

سرقت ارز دیجیتال

سرقت همچنان یکی از رایج‌ترین تهدیدها برای کاربران ارز دیجیتال است. هکرها تا کنون میلیاردها دلار از مبادلات و دارایی‌های کاربران عادی و دارندگان رمز ارز را به سرقت برده‌اند. علاوه بر این آنها ممکن است به روش‌های گوناگونی کاربران را گول بزنند تا اطلاعات آنها را به دست آورند. از فریب و کلاه‌برداری در شبکه‌های اجتماعی گرفته تا دستکاری بازار و حتی ICO های جعلی.

تهدید مهم دیگر، خود «کاربران» هستند. برخلاف خیلی از برنامه‌ها، معمولاً کیف پول ارز دیجیتال این قابلیت را ندارد که در صورت فراموشی رمز عبور، آن را برای کاربر بازیابی کند. تا کنون کاربران صدها میلیون دلار ارز دیجیتال را به دلیل فراموش کردن رمز عبور از دست داده‌اند!

پایان سخن
این موضوع قابل درک است که خیلی از افراد برای شروع سرمایه گذاری در ارز دیجیتال تردید دارند. اما حتی سرمایه‌داران سنتی هم کم‌کم نشانه‌هایی از گرایش به فناوری جدید دارایی دیجیتال را بروز می‌دهند. امروز دیگر فضای بلاک‌چین به عنوان یک صنعت تحول آفرین توصیف می‌شود. خیلی از محققین و کارشناسان عقیده دارند بلاک‌چین می‌تواند جهان را همانطور که اینترنت در دهه 1990 متحول کرد، دچار انقلاب جدیدی کند.

با این حال طرفداران ارز دیجیتال باید مراقب باشند و خطرات رمز ارزها را قبل از شروع سرمایه گذاری شناسایی کنند. علاوه بر تسلط بر پروتکل‌های امنیتی پیچیده و تحقیق کامل در مورد سرمایه گذاری‌های جدید، آنها همچنین باید وقت صرف کنند و رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای سرمایه گذاران تازه کار به وجود بیاید را بشناسند.

بدون آشنایی با پروتکل‌های امنیتی و شناسایی خطرات و مشکلات، سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند وسوسه کننده یا فریبنده باشد. هر کس باید قبل از تصمیم‌گیری مالی، با توجه به شرایط منحصر به فرد خود از یک متخصص واجد شرایط مشورت بگیرد. همچنین ابزارهای مناسب و حرفه‌ای مورد نیاز، مثل کیف پول ارز دیجیتال مناسب، را بشناسد و نسبت به تهیه آنها اقدام نماید.